خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعدیل تجهیزات در اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان 9 تا10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظۀ کاری بود. 40 دانشآموز پسر بهطور تصادفی انتخاب و براساس آزمون حافظۀ فراخنای ارقام وکسلر، به چهار گروه تعدیل تجهیزات و تجهیزات استاندارد، با ظرفیت حافظۀ کاری بالا و پایین تقسیم شدند. از قوانین مینیبسکتبال بهعنوان مرجع استفاده شد. مرحلۀ اکتساب شامل10 جلسه و هر جلسه 4 بلوک و هر بلوک 15 کوشش بود، از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد بهعنوان پیشآزمون و آزمون اکتساب استفاده شد و پس از یک هفته، آزمون یادداری بهعمل آمد. در مرحلۀ اکتساب، نتایج تحلیل واریانس سهعاملی مرکب 2×2×2 (تجهیزات×حافظۀ کاری×آزمون) با اندازهگیری مکرر نشان داد که اثر تعاملی بین حافظۀ کاری (بالا و پایین) و آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) بر عملکرد معنادار است. همچنین اثر تعاملی بین تجهیزات (استاندارد و تعدیلشده) و آزمون (پیشآزمون و پسآزمون) بر عملکرد معنادار است. درحالیکه اثر تعاملی حافظۀ کاری، تجهیزات و آزمون بر عملکرد معنادار نیست. در مرحلۀ یادداری، نتایج تحلیل واریانس دوعاملی مرکب 2×2 (تجهیزات×حافظۀ کاری) نشان داد که اثر اصلی و تعاملی حافظۀ کاری و تجهیزات بر عملکرد در مرحلۀ یادداری معنادار است. نتایج نشان داد که اثر استفاده از تجهیزات در سطوح حافظۀ کاری بر عملکرد در هر دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون یکسان است. همچنین بهنظر میرسد که اثر تجهیزات تعدیلشده بر عملکرد در آزمون یادداری در کودکان با حافظۀ کاری پایین بهتر از کودکان با حافظۀ کاری بالاست.
ملخص الجهاز:
استاديار گروه فيزيوتراپي، دانشكدة علوم توانبخشي، دانشگاه علوم پزشكي شيراز، شيراز، ايران چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير تعديل تجهيزات در اكتساب و يادداري مهارت پرتاب آزاد بسكتبال در كودكان 9 تا10 ساله با تأكيد بر ظرفيت حافظة كاري بود.
در مرحلة اكتساب، نتايج تحليل واريانس سه عاملي مركب 2×2×2 (تجهيزات×حافظة كاري×آزمون) با اندازه گيري مكرر نشان داد كه اثر تعاملي بين حافظة كاري (بالا و پايين) و آزمون (پيش آزمون و پس آزمون) بر عملكرد معنا دار است.
با توجه به مطالب بيانشده، هدف از پژوهش حاضر بررسي اثر تعديل تجهيزات ورزشي بر اكتساب و يادداريمهارت پرتاب آزاد بسكتبال در كودكان 9 تا 10 سالة داراي ظرفيت حافظة كاري بالا و پايين است.
تحليل واريانس سهعاملي مركب 2×2×2 (تجهيزات×حافظة كاري×آزمون) با اندازهگيري مكرر در عامل آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) در مرحلة اكتساب، نتايج تحليل واريانس سه عاملي مركب 2×2×2 (تجهيزات×حافظة كاري×آزمون) با اندازهگيري مكرر در عامل آزمون در جدول 2 نشان داد كه اثر تعاملي بين حافظة كاري (بالا و پايين) و آزمون ( پيشآزمون و پسآزمون) بر عملكرد معنا دار است (13/0=2F(36،1)=5/74 ،p=0/022 ،η).
به عبارت ديگر، اثر استفاده از تجهيزات تعديل شده بر يادگيري (عملكرد در آزمون يادداري) در افراد با حافظة كاري بالا و پايين متفاوت است.
به عبارت ديگر، اثر استفاده از تجهيزات تعديل شده بر يادگيري (عملكرد در آزمون يادداري) در افراد با حافظة كاري بالا و پايين متفاوت است.