خلاصة:
هدف این مطالعه، بررسی تاثیر ازخودبیگانگی اجتماعی در مسئولیت اجتماعی کارکنان شرکت نفت کرمانشاه است. این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه محققساخته انجام شد. جامعه آماری، کارکنان شرکت توزیع و پخش فراوردههای نفتی، پالایشگاه و خط لوله کرمانشاه هستند. تعداد نمونه مدّنظر 400 نفر بود که با جدول لین و استفاده از دو روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل یافتهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری مانند همبستگی، مقایسه میانگینها، رگرسیون چندگانه و سایر آزمونها استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند میانگین مسئولیتپذیری اجتماعی برابر 51/83 است که این نمره در مقایسه با میانگین مدّنظر (105) در حد پایینتری قرار دارد و نشان میدهد کارکنان در سازمان مذکور، مسئولیتپذیری کمتری دارند. نتایج نشان میدهند ازخودبیگانگی اجتماعی درکل با مسئولیت اجتماعی در بعد قانونی (218/ 0- =r)، در بعد اقتصادی (234/ 0- =r)، در بعد اخلاقی (373/ 0- =r)، در بعد بشردوستانه (186/ 0- =r) و در کل با مسئولیتپذیری اجتماعی (36/ 0- =r) رابطه معنادار دارد. میزان برخورداری از امکانات رفاهی با مسئولیت اجتماعی در بعد قانونی (157/0=r)، در بعد اقتصادی (011/ 0 =r)، در بعد اخلاقی (046/ 0=r) و در بعد بشردوستانه (106/ 0 =r) و در کل، با مسئولیتپذیری اجتماعی (116/ 0 =r) رابطه معنادار دارد. نتایج تحلیل واریانس نشان میدهند میانگین مسئولیت اجتماعی برای کارکنان با وضعیت شغلی رسمی (49/83)، وضعیت قراردادی (18/ 89)، وضعیت پیمانی (84/ 86) و شرکتی برابر (09/ 75) بوده که این تفاوت، معنادار و پذیرفتهشده است. میانگین مسئولیت اجتماعی برای کارکنان با مقطع تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم (38/ 83)، فوقدیپلم (31/89)، کارشناسی (54/80) و کارشناسی ارشد برابر (55/83) بوده که این تفاوت، معنادار و پذیرفتنی است. همچنین میانگین مسئولیت اجتماعی برای کارکنان ساکن منطقه یک، برابر (29/ 94)، ساکنان منطقه دو، برابر (11/ 81) و ساکنان منطقه سه، برابر (24/ 77) بوده که این تفاوت معنادار و پذیرفتنی است. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان میدهند چهار متغیر ازخودبیگانگی اجتماعی (38/0- = Beta)، میزان برخورداری از امکانات رفاهی (20/ 0- = Beta)، سکونتگاه اقتصادی اجتماعی (22/ 0 = Beta) و تحصیلات (19/ 0 = Beta) بهترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتند، وارد معادله رگرسیونی شد و درمجموع، توانستند 48/ 0 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند و توضیح دهند (48/ 0=R²).
Introduction:The goal of study is to examine the effect of Social alienation in the Social Responsibility of Kermanshah Oil Company Employee’s. The results of the studies show that the whole lot of people in organizations are experiencing a kind of alienation. The central question in this research is that social alienation has an impact on the social responsibility of oil company employees? The purpose of this paper is to examine the impact of social alienation is the social responsibility of employees with emphasis on Petroleum Company Kermanshah.
Specific goals include:
- Determining the relationship between social alienation and social responsibility Kermanshah Oil Company employees.
- The contribution of demographic variables and individual (level of education، enjoyment of the accommodations، service duration، gender، age، occupation and socio-economic settlement) on social responsibility Kermanshah Oil Company employees.
Research hypotheses
1. The social alienation (social isolation، feelings of anomie، the feeling of meaninglessness، hatred of self and a sense of powerlessness) on social responsibility (economic، legal، ethical and philanthropic) has a significant impact.
2. the level of education and social responsibility dimensions are related.
3 between employment status and social responsibility dimensions are related.
4. The social and economic dimensions of social responsibility relationship between the settlements there.
5 between duration of service and social responsibility dimensions are related.
6. the gender of respondents and social responsibility dimensions are related.
7 between age and social responsibility dimensions are related.
8. The relationship between access to amenities and the staff there are aspects of social responsibility.
Method and Material:The study is casual–descriptive method and survey by questionnaire. The research population consisted of all employee’s of oil product distribution company and refinery and pip line of Kermanshah. The results of SPSS Software and us of statistical testing example correlation، compare means ، multiple regression and also. The 400 individuals were selected via systematic and simple random sampling.
Discussion of Results & Conclusions: Research findings showed that the average of Social responsible reception is equal to 83.51 and this number is in a Lower Level in compare with expected average(105) and showed that employee’s in that organization have Less responsible reception.
Analysis of variance showed that the average social responsibility to employees with formal employment status (84.49)، arbitrary status (89.18)، contract status (86.84) and joint (75.09) that this is a significant difference and is accepting. Average social responsibility to employees with educational level or high school diploma (83.38)، my associate's degree (89.31)، BSc (80.54) and the Masters (88.55) that this difference is meaningful and acceptable. The mean social responsibility to employees who live in the area an equal (94.29)، those who live in two equal (81.11)، and those who live in the area three times (77.24)، which this is a significant difference and acceptance.Regression results show that the four variables: alienation (Beta=0.39)، national identity (Beta=0.42)، employment status (Beta=0.33)، marital statues (Beta=0.26)، education (Beta=0.21)، gender (Beta=0.17) and age (Beta=0.13) entered to regression model and explained 59 percent of dependent variable variance(R²=0.59). Regression coefficients indicated that Alienation (Beta=-0.38)، social welfare (Beta=0.20)، social and economic residence (Beta=0.22) and education (0.19) entered into the regression model and explained 48 percent of the variance of the dependent variable (R2= 0.48).
The results showed that feeling of helplessness and self-loathing can lead people to insignificance and perhaps with more intensive research to argue that fundamental sense of alienation is probably the organization. Those found guilty of mismatch between job alienation organization، they also reduced their corporate responsibility. People tend to evaluate themselves in social situations that get them on their valuable and social situations where positive feedback; do not get unnecessarily consider. The results show that the person in the organization or community that feels abandoned by other people The feeling of being in your life and loses its effectiveness، feeling of worthlessness and powerlessness finds، Can not be his friend and therefore reduced his sense of responsibility and belonging in the organization. It is proposed to reduce the social alienation of personnel، material and non-material rewards، the organizational delegate responsibilities to them، Their participation in organizational decisions and its views to provide constructive Adyh can make an effective contribution in this regard.
ملخص الجهاز:
"مرتضوی و همکاران (1389) در مقالهای با عنوان «بررسی نقش تعدیلگری متغیر اهمیت مسئولیت اجتماعی بر رابطۀ مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی، نمونۀ مورد مطالعه: شرکتهای صنایع غذایی شهر مشهد» به این نتایج دست یافتند که نقش تعدیلگری متغیر مسئولیت اجتماعی بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی (کارکنان، مشتریان، دولت و صاحبان منافع اجتماعی و غیراجتماعی) تأیید شده است؛ یعنی تأکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمانها، کارکرد مثبتی بر عملکرد سازمانها دارد، بهگونهای که بهصورت معناداری، تعهد سازمانی کارکنان را تحت تأثیر خود قرار میدهد (مرتضوی و همکاران، 1390: 193-213).
نتایج حاصل از آزمون میانگین رتبهای فریدمن نشان میدهند میانگین رتبهها در ابعاد مختلف مفهوم اصلی پژوهش (مسئولیتپذیری) شامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوعدوستانه با هم تفاوت دارند و تفاوت مذکور بر اساس مقدار کی دو در این آزمون برابر 468/113 است و معناداری را تأیید میکند.
,1994:49-56) کوشمن[2](1992) در پژوهشی با عنوان «کشف راههای بهبود وضع کاری مدارس» تعهد معلمان را مهمترین عامل تمایل به کار بیشتر، گرایش به حرفۀ معلمی و مسئولیتپذیری آنان برای اصلاح مدرسه و نتایج کاری آن دانسته است و اشاره میکند تعهد، بهصورت ذاتی مفهوم مبهمی است؛ لیکن زمانی از آن استفاده میشود که فرد برای دستیابی سازمان به اهدافش، اعمالی بیش از وظایف قانونی خود انجام دهد (Cushman, 1992: 5).
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان میدهند میانگین مسئولیت اجتماعی برای کارکنان با وضعیت شغلی مختلف متفاوت است و بین گروههای مختلف با هم تفاوت معنادار وجود دارد."