خلاصة:
ما دائما در زندگی روزمره با موقعیت هایی مواجه می شویم که در آن، ارزش ها در تعارض هستند و بایستی بین آنچه درست است و آنچه نادرست است گزینه ای را انتخاب کنیم. در حالیکه در شرایط کسب و کار، موقعیت ها ممکن است به شکلی بارز پیچیده تر از موقعیت های زندگی شخصی باشد<FootNote No="1" Text="Andrew Crane ; Dirk Matten, Buseiness Ethics, (ترجمه نشده), 2nd edition (New York, Oxford university press, 2007), 86"/>.این تحقیق بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و نیز با استفاده از استراتژی مفهوم سازی بنیادی به بررسی اهمیت و جایگاه اخلاقیات در سازمان از دیدگاه مدیریت علوی بپردازد و با نگاه تحلیلی-انتقادی از مدل نظری ارائه شده از سوی محققان آکادمیک از نگاه سیره علوی و فرهنگ ناب اسلامی به یک مدل اصیل اخلاقیات در سازمان از دیدگاه مدیریت علوی بپردازد. بنابراین جهت گیری پژوهش از نوع بنیادی قلمداد می گردد. از دیدگاه مدیریت علوی، فقدان ارزش های اخلاقی و انحراف وجدان های بشری موجب از بین رفتن ملت های پیشین گردیده است و با توجه به اینکه ملت ها در قالب حکومت های غیر اخلاقی اداره می گردید، چندی بیش دوام و قوام نیافتند.
ملخص الجهاز:
"واژههای کلیدی : اخلاقیات (Ethics)، روحیه اخلاقی (Morality)، مدیریت علوی (A’lavi management)، وجدان اخلاقی (Conscience) ، ارزش های دینی (Religious Values) 1- مقدمـه : گزارش های مجله فورچن در طی چند سال اخیر نشان می دهد که حدود 57 درصد 100 از شرکتهای موفق دنیا در ساختار سازمانی خود واحدی با عنوان مسئولیت اجتماعی و یا یک مدیر اخلاقیات و یا واحد حسابرسی اجتماعی را تعریف کرده اند و مسئول و سرپرستی آشنا و اهل فن در زمینه مسئولیتهای اجتماعی و مسائل اخلاقی را در سازمان برای آن واحدها به کار گماشته اند و در حال حاضر خیلی از آنها در عضویت اکثر انجمن های رسمی اخلاقیات و مسئولیت اجتماعی در سطح ملی و بین المللی هستند<FootNote No="2" Text="Emmanuel Tchividjian, Ethics in a Virtual World, (ترجمه نشده), 1, (Global Connectivity, 2008), 5"/>.
اهمیت اخلاقیات در سازمان سازمان ها از آن جهت بالاست که از منظر مدیریت استراتژیک، از روحیه اخلاقی کارکنان، اعتماد و پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری آنها به عنوان سرمایه های نامشهود سازمان یاد می کنند که می تواند مزیتی رقابتی برای یک سازمان قلمداد گردد.
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزش های اخلاقی به صورت یکی از مهم ترین پدیده هایی درآمده است که در بیشتر سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد<FootNote No="3" Text="ریچارد ال.
اهمیت اخلاقیات در سازمان سازمانی از آن جهت بالاست که از منظر مدیریت استراتژیک، از روحیه اخلاقی کارکنان، اعتماد و پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری آنها به عنوان سرمایه های نامشهود سازمان یاد می کنند که می تواند مزیتی رقابتی برای یک سازمان قلمداد گردد."