ملخص الجهاز:
"تحلیل شیوههای آموزش زبان به کودکان(2) الگوها *هدیه شریفی خلاصه:در این مقاله،با تکیه بر نتایج حاضر از مقاله پیشین،سعی شده است پس از مقایسه رویکردهای یادگیری و فراگیری محور در زبانشناسی و روانشناسی به معیارها و اصولی برای انتخاب الگوهای آموزش زبان به کودکان برسیم.
چرا که برای انتخاب معیارها و اصول الگوهای آموزش زبان،به ترکیبیافتههای این علوم و برای ابداع روشهای آموزش،به چینشهای گوناگون در ترکیب افعال زبانی، مراحل رشد ذهنی،زایایی زبان و تفکر نیازمند هستیم.
نمودارهای 2 و 3 نمایشی است از همبستگی این افعال: از نظر برنامهی درسی نیز این اصل،همچون اصل پیشین،از تلفیق دو دیدگاه«رشد و توسعه فرایندهای شناختی»و«خردگرایی»حاصل میشود که با نگاهی از درون به تواناییهای زبانی،آموزش آنها را تلفیقی و وحدت یافته میبیند.
این اصل،حاصل تلفیق سه دیدگاه«تجربه اجتماعی فعال»،«رشد و توسعه فرایندهای شناختی»و«تحقق خود»است که با تجارب فعال و غنی در آموزش افعال زبانی،فعال شدن یادگیرنده در امر یادگیری و شکوفایی و پرورش خلاقیت و همخوانی و هماهنگی بسیار دارد.
بدین ترتیب،لازم است که کتاب محوری و تدریس صرف کتاب درسی،کنار گذاشته شود؛زیرا این اصل،به وجود روابط عاطفی در کلاس درس و دادن فرصت و زمینه برای ابراز خود،توسط شاگرد و برقراری ارتباطی انسانی بین آموزگار با دانشآموزان تاکید دارد.
در خاتمه این بخش،بار دیگر باید گفت که هر یک از این اصول، هنگامی که برای طراحی کلی آموزش زبان جامعهای خاص،تدوین ارزشها و ساماندهی فنونی ویژه به کار روند،ویژگی خاص خود را در آن زبان خواهند یافت و سرانجام روشهای گوناگون آموزش تواناییهای زبانی را رقم میزنند."