خلاصة:
روش تفسیری علامه طباطبائی در «المیزان » به شهادت خود او در مواضع مختلف، تفسیر قرآن به قرآن است. اما با وجود این روش، مولف حدود یک ششم از این کتاب را به روایات تفسیری اختصاص داده است؛ به گونه ای که ضرورت مییابد جایگاه روایات تفسیری در تفسیر قرآن به قرآن «المیزان » بررسی و مورد تبیین دقیق قرار گیرد؛ پس از بررسی آشکار گردید که: اولا: در باور ع امه کارکرد روایات در ارتباط با فهم قرآن ل
به دو امر مهم باز میگردد؛ یکی نقش آموزش و تعلیمی سنت در راه تفسیر صحیح. و دیگری تفصیل جزئیات احکام و معارف کلی دین. و ثانیا ع امه در بخش «بیان » ل به این ادعای خود - استق ال قرآن- پایبند بوده و بدون بهره گیری از روایات به تفسیر قرآن پرداخته اما در تایید تفسیر خود، روایات را با چینشی خاص می آورد تا گواهی باشد بر صحت تفسیر مختار او.
ملخص الجهاز:
امـا بـا وجـود ايـن روش ، مؤلـف حـدود يـک ششـم از ايـن کتـاب را بــه روايــات تفســيري اختصــاص داده اســت ؛ بــه گونــه اي کــه ضــرورت مي يابــد جايــگاه روايـات تفسـيري در تفسـير قـرآن بـه قـرآن »الميـزان « بررسـي و مـورد تبييـن دقيـق قـرار گيـرد؛ پـس از بررسـي آشـکار گرديـد کـه : اولا: در بـاور علامـه کارکـرد روايـات در ارتبـاط بـا فهـم قـرآن بــه دو امــر مهــم بــاز ميگــردد؛ يکــي نقــش آمــوزش و تع ليمــي ســنت در راه تفســير صحيــح .
قابــل ذکــر اســت کــه حديــث تفســيري بــه واســطه حديــث بودنــش تمــام آنچــه از معصوميـن ؟ حکايـت شـده را شـامل ميگـردد چـه از قـول يـا فعـل و تقريـر و ماننـد آن و از آن / الميزان و روايات تفسيري شمارٔە ٩٤-٩٣ 119 حيـث کـه بـه »تفسـير« متعلـق اسـت ، تمـام احاديثـي کـه در راه تبييـن معانـي قـرآن کريـم واقـع مي شــود را شــامل ميگــردد.
تفســير م بتنــي بــر قاعــده : »ايــاک أعنــي و إســمعي يــا جــاره «: بســياري از آيــات قــرآن در ظاهــر خطــاب بــه پيامبــر؟ اســت ليکــن در حقيقــت مخاطــب آن ديگــران هســتند چــرا کــه ايــن گونــه خطاب هــا بــا جايــگاه نبــوت و عصمــت ناســازگار بــوده نمي تــوان مفــاد آن را بــر پيامبـر؟ حمـل نمـود بـه هميـن خاطـر روايـات معصوميـن ؟تأکيـد دارنـد کـه مخاطـب / سال بيست و چهارم 126 نقد و معرفي آيــه ديگراننــد نــه پيامبــر؟.
جايگاه روايات در تفسير، نزد علام ه طباطبايي ؟ ديدگاه هــاي دانشــمندان در مــورد جايــگاه و قلمــرو اســتفاده از روايــات در تفســير قــرآن متفــاوت اســت کــه مي تــوان ايــن ديدگاه هــا را بــه ســه دســته تقســيم کــرد: / الميزان و روايات تفسيري شمارٔە ٩٤-٩٣ 127 اول : استقلال قرآن و بي نيازي از أحاديث در تفسير.