خلاصة:
سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانه ای، در این سریال مفهوم «ایران» به عنوان متغیر مستقل و نقش آفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی می دهد، با این موقعیت در نظر گرفته می شود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ می شوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنین اند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سه گانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستی شناسی» همنوایی ویژه ای می یابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورت بندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریال سازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانهای، در این سریال مفهوم «ایران» بهعنوان متغیر مستقل و نقشآفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی میدهد، با این موقعیت در نظر گرفته میشود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ میشوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنیناند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سهگانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستیشناسی» همنوایی ویژهای مییابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورتبندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریالسازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.
The serial "The Mystery of the Shah" is a realistic narrative on the contemporary Iranian history. Regarding the media structure، the concept of Iran in this series is considered as an independent variable and the actors and the events are regarded as dependent variables. In fact، Iran is considered as the heart of this narrative، and all the happenings are viewed from this angel. The historical heroes are praiseworthy because they seek the greatness of Iran، and those who are not in accord with the pattern of the concept of Iran are despised. In terms of content، in this series، the triple level of consciousness، namely، history، media and ontology are remarkably harmonious، and this homogeneous composition، which adds true meaning to the formulation of the serial، has specific semantic outcomes. The present study seeks to analyze the content of the serial and touches on the general approach on which the structure of the film is based. This general review indicates the realistic approach to the production of the serial about the contemporary history.
ملخص الجهاز:
"com دریافت: 27/03/1396 ـ پذیرش: 20/08/1396 چکیده سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانهای، در این سریال مفهوم «ایران» بهعنوان متغیر مستقل و نقشآفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
اما مهمترین سؤال این است که نظام معیوب مطلقه، مانع چه فرایندیهایی از تاریخ ایران گردید که از صحنه طرد گردید؟ برای پاسخ به سؤال، باید به «هست» بودن یک ملت، به مفهوم هایدگری آن توجه کرد.
پدیده سلطنت [وابسته خارجی] مشروعیت سلطنت، پهلوی با اندیشه سلطنت باستانی، بنیادهای مشروعیتی جدیدی برای حاکمیتی خود تعریف نمودند، با اینکه مبانی اندیشه سلطنت باستانی، در دوره اسلام رنگ دینی یافته بود، اما در اندیشه مورد نظر سلطنت پهلوی، سلطنت باستان از مفهوم اسلامی آن تفکیک گردیده، با ایجاد گسست فکری از سنت اسلامی و تضعیف بنیانهای مشروطیت، پهلویها در وضعیت بحران مشروعیتی قرار داشتند.
سریال بدون اینکه وارد نظریههای جامعهشناسانه شود و تحلیل جامعهشناسانه تاریخی ارائه دهد، سراغ نسبتسنجی بازیگران تاریخ معاصر، با مفهوم تاریخی ایران میرود، و به عدم ناسازگاری بازیگران با مفاهیم ارزشی ایران، که در این مفهوم هستیهای زیادی قابل شناسایی است و ماخوذ از فرهنگ شیعی و پیشرفت است، میپردازد.
در سریال معمای شاه، با استفاده از معنای استعاره سینما، یعنی کارگردانی به خوبی کاگردانی خارجی تصویرسازی شده، انعکاس یافته است، بلکه میتوان گفت: بهتر از مفهوم مورد اشاره چپ، این فرایند تبیین شده است."