خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی، اعتبار سیاهه افکار اضطراب تکلم (SATI)بر اساستحلیل مولفههای اصلی از طریق چرخش واریماکس و دستیابی به ابزاری دقیق در سنجش افکار اضطراب تکلم برای نمونه جمعیت ایرانی اجرا گردید. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای نمونهای به حجم 600نفر انتخاب گردید که از این تعداد 300 نفر زن و 300 نفر مرد بودند. اعتبار پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ به میزان 0.93 مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور ارزشیابی روائی همگرا تمام شرکت کنندگان، پرسشنامه SPSS را تکمیل کردند.شواهد به دست آمده از تحقیق حاکی از همبستگی بالای نمرات سیاهه افکار اضطراب تکلم با SPSS بود در نتیجه روائی همگرا بالای آزمون است، تحلیل مولفههای اصلی از طریق چرخش واریماکس بر اساس 2 عامل به این صورت نتیجه گیری شد که تمامی سوالات در پرسشنامه از روایی قابل قبولی برخوردارند. نتایج این مطالعه نشان دادکه پرسشنامه سیاهه افکار اضطراب تکلم ابزار مناسبی برای سنجش افکار اضطراب تکلم در جامعه ایرانی میباشد.
The purpose of this study was to study the validity, validity and intolerance of the speech anxiety thoughts on students of Islamic Azad University, Roudehen Branch. From the point of view of practical purpose and from the point of view of data gathering, a field research is of exploratory or exploratory type based on the classical psychometric theory and the research is in the field of testing. The purpose of this study was to measure and measure the validity of the scale of speech anxiety thoughts. The method of collecting field information was by using a questionnaire. In order to evaluate the convergent and differential validity of the scale, all participants completed SATI questionnaires, social anxiety assessment, and Beck Depression Inventory (BDI, Beck, In, Mendelssohn, Mack and Arbab, 1961). Obtained from Several studies have suggested that the interpretation of negative cognition can be a means of reducing symptoms in social anxiety.According to the results of comparing the descriptive characteristics of the performance of boys and girls in the girls' anxiety, the mean (50.85) standard deviation (16.35104) variance (267/357) inclination (.091) and mean sons (50.76) standard deviations (15.99931) variance (255.987) Kiji (- .696) There is no significant difference. The difference between the performance of boys and girls in the speech anxiety cycle is significant (P =0.05).