خلاصة:
هدف عمده پژوهش حاضر بررسی «اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا» بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و پیگیری بعد از یک ماه بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس از کلیه دختران سخت شنوای کانون ناشنوایان شهر مشهد، در محدوده سنی ۲۹ـ ۱۸ سال به کمک پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی (CNSEQ)۱۶ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ۸ نفر) جایگزین شدند. در این روش، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه، تحت درمان شناختی- رفتاری گروهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. در پایان برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده های جمع آوری شده از پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، از تحلیل کواریانس چند متغیره به کمک نرم افزارspss_ 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی، بر اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی (خود ارزیابی منفی و ادراک ارزیابی منفی توسط دیگران) دختران سخت شنوا تاثیر معنیداری دارد(01/0>p). همچنین مداخله توانست اثربخشی خود را مرحله پیگیری بر روی اضطراب اجتماعی و خود ارزیابی منفی حفط کند اما بر ادراک ارزیابی توسط دیگران در بلند مدت کارایی آن موفق نبود.
The current paper aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing social anxiety and negative cognitive evaluation among hard of hearing young females. This was an applied study. Data was collected using quasi-experimental with pretest-posttest method with an unequal control group and a follow-up after one month. The population consisted of all hard of hearing young females residents of Mashhad working and training in Deaf community during 2015-2016. The convenience sampling method was used and the number of 16 samples were randomly selected, and then divided into two groups of 8, the experimental group and the control group, respectively. Next, the experimental group received 8 sessions, each session lasting 2.5 hours of cognitive-behavioral group training. Data collection tools were a) Social Phobia Inventory (SPIN); and b) Consequences of Negative Social Events Questionnaire, Wilson and Rapee (CNSEQ). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance. The results showed the significant impact of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety and negative cognitive evaluation (negative self-assessment and perceived negative evaluation by others) on hard of hearing young females. Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Social Anxiety and Cognitive Structures of hard of hearing people is associated with a lot of theoretical and practical implications in prevention and treatment that is discussed.
ملخص الجهاز:
همچنین ٤٨ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون اضطراب اجتماعی، خودارزیابی منفی و ادراک ارزیابی توسط دیگران دختران سخت شنوا مربوط به تأثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری است .
Ito, Roso, Tiwari, Kendall amp; Asbahr معتقدند علت ابتلا به این اختلال ، سوگیری در پردازش اطلاعات در مواجهه ١ با افراد و موقعیت های اجتماعی است که باعث تحریف واقعیت های اجتماعی به گونه ای مبهم و تهدیدآمیز می شود.
Fedoroff amp; Taylor بخشی پور و فرامرزی (١٣٩٤) به این نتیجه رسیدند، درمان شناختی ـ رفتاری گروهی در کاهش اضطراب اجتماعی، نشخوار فکری و افزایش خودکارآمدی دانشجویان دختر با اختلال اضطراب اجتماعی مؤثر است و تغییرات ایجادشده در پیگیری دوماهه تقریبا پایدار باقی ماند.
بااین وجود پژوهش های اندکی به اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی، بر مؤلفه های سوگیری تعبیر (خودارزیابی منفی و ادراک ارزیابی توسط دیگران ) انجام شده ، ازجمله پژوهش های صورت گرفته می توان به مطالعات (ویلسون و رپی ، ٢٠٠٥؛ فرانکلین و همکاران ، ٢٠٠٥) اشاره نمود آنان مشاهده کردند درمان شناختی رفتاری در کاهش سوگیری تعبیر منفی، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مؤثر است .
Clark amp; wells (خودارزیابی منفی و ادراک ارزیابی توسط دیگران ) در بلندمدت نپرداخته ، لذا توصیه می شود در آینده جهت استمرار و تعمیم نتایج پژوهش هایی در این مورد صورت پذیرد؛ بنابراین به نظر می رسد درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی در کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی در بلندمدت مؤثر است .