خلاصة:
مقدمه : اختلال اضطراب اجتماعی را میتوان اختلالی دانست که با ترس از ارزیابی منفـی و سـطوح بـالای اضـطراب و اجتناب در موقعیت های اجتماعی و عملکردی مشـخص مـ شـود. هـدف از ایـن پـژوهش بررسـی اثربخشـی تکنیـک
«آموزش تمرکز بر تکلیف » بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود.
روش : روش پژوهش از نوع شبه تجربی و شرکت کنندگان در پـژوهش حاضـر از دانشـجویان تمـامی مقـاطع دانشـگاه شاهد بودند که از طریـق پرسشـنامه هـراس اجتمـاعی (کـانور و همکـاران ، ٢٠٠٠)، مصـاحبه نیمـه سـاختاریافته ی بـالینی (فرست ، ١٩٩٦) و فرم کوتاه تـرس از ارزیـابی منفـی (لیـری، ١٩٨٣) مـورد بررسـی قـرار گرفتنـد. بعـد از تاییـد اخـتلال اضطراب اجتماعی، ٢٠ نفر از این افـراد بـه صـورت تصـادفی در دو گـروه کنتـرل و آزمـایش (هـر گـروه ١٠ نفـر) قـرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله بـا برنامـه «آمـوزش تمرکـز بـر تکلیـف » قـرار گرفـت و گـروه کنتـرل هـیچ گونـه مداخله ای دریافت نکرد.
نتایج : یافته ها نشان دادند که به کارگیری تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف » باعث کاهش معنـادار تـرس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل (0.013=p و 2.76=t) شده است .
بحث و نتیجه گیری: بنابراین نتایج به دست آمده در عین اینکه همسـو بـا دیگـر نتـایج بـوده ، زمینـه ای مقـدماتی بـرای استفاده از تکنیک یادشده را در جهت کاهش نشانگان اضـطراب اجتمـاعی در نمونـه هـای ایرانـی فـراهم سـاخته اسـت .
هرچند پژوهش های بعدی باید سودمندی بیشتر این تکنیک را در ابعاد مختلف نمایان سازند.
Social anxiety disorder characterized by fear of negative evaluation by others, high levels of anxiety and avoidance of social and functionally situations. The purpose of this study was to investigate Effectiveness of Task Concentration Training in reduction fear of others´ negative evaluation in people with social anxiety disorder. This study was a quasi-experimental study and the statistical population of this study consisted of all students of shahed university in the year of 1393-1394. These people investigated with social phobia questionnaire (connor and et. 2000), semi-structured interviews(Frest.1996) and Brief Fear of Negative Evaluation scale (Leary1983). Then 20 people with social anxiety disorder were selected and were replaced to experimental and control groups (each group n = 10) randomly. Task Concentration Training was used in the experimental group and control group waited. Results showed that the "Task Concentration Training" reduced the anxiety symptoms significantly compared with the control group(t=2/76, p=0/013). Therefore this results were consistent with other results and is primary underlying for using this technique in reduction fear of negative evaluation in iranian people with social anxiety disorder. Of course, we need further researches to showing benefit of this technique in different dimensions.