خلاصة:
مقدمه : مطالعـه حاضـر بـا هـدف بررسـی نقـش ویژگـیهـای شخصـیتی و امیـد بـه زنـدگی در پـیش بینـی سرسـختی روان شناختی شکل گرفت .
روش : پژوهش از نوع همبستگی و جامعه نمونه این پژوهش شامل ٣٥٠ نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهـران کـه بـا روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده هـا از پرسشـنامه هـای امیـد بـه زنـدگی اشـنایدر، پـنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه ، سرسختی اهواز اسـتفاده شـد. سـپس داده هـا از طریـق روش هـای همبسـتگی پیرسـون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد.
نتایج : نتایج پژوهش نشان داد که بین امیـد بـه زنـدگی، بـرون گرایـی، سـازش پـذیری و بـا وجـدان بـودن بـا سرسختی رابطه مثبت معنیدار و بین روان رنجورخویی، پذیرا بودن نسبت به تجارب و سرسختی، رابطه منفـی معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز بیان داشت کـه متغیرهـای امیـد بـه زنـدگی و از بـین پـنج عامـل شخصیتی نئو برون گرایی، سازش پذیری و با وجدان بـودن بـالا و روان رنجورخـویی و پـذیرا بـودن نسـبت بـه تجارب پایین سرسختی روان شناختی را پیش بینی میکنند.
بحث و نتیجه گیـری: نتـایج نشـان داد کـه ویژگـیهـای شخصـیتی و امیـد بـه زنـدگی نقـش مهمـی در سرسـختی روان شناختی دانشجویان دارند.
Background and objectives: the present study has been done with the primary goal of investigating the role of personality traits and life expectancy in predicting psychological hardness. Method: This research is correlated and the sample population of it consists of 350 person from Tehran Payam-e-Noor University. These people were chosen through convenience sampling. In order to gather data, three questionnaires were used: Snyder’s life expectancy questionnaire (SHS), NEO Five-Factor Personality Inventory, and Ahvaz Hardiness Inventory (AHI). Then the data were analyzed using Pearson Correlation methods and regression analysis. Results: The results show that there exists a significant positive relationship between life expectancy, extraversion, agreeableness, conscientiousness and hardiness. In addition, there is negative relationship between neuroticism, Openness to experience and hardness. Regression analysis also depicts that life expectancy variable and among NEO five personality factors high extraversion, agreeableness, conscientiousness and low neuroticism and openness to experience herald life expectancy. Conclusion: The findings indicated that both personality traits and life expectancy are of more importance in the psychological hardness of the students. Keywords: Life Expectancy, Personality Traits, Psychological Hardness.