خلاصة:
تحقیق حاضر به بررسی اثر تعریض های پیش بینی شده در طرح تفصیلی بافت مرکزی شهر مشهد بر فرایند طراحی مسیر خطوط اصلی حمل ونقل همگانی اســت. ابتدا مســیر خطوط اصلی حمل ونقل همگانی شــهر مشهد با اســتفاده از روش الگوریتم کلونی مورچگان در دو حالت، با فرض تحقق و عدم تحقق تعریض معابر بافت مرکزی شهر بازطراحی شده است. سپس شاخص دسترسی بر پایه مدل هنســن به تفکیک دو حالت مذکور محاسبه شده اســت. آزمون فرض تحقیق نشان داد، شاخص دسترسی به خطوط اصلی حمل ونقل همگانی شهر در حالت گزینه ای که در شرایط تحقق تعریض های طرح تفصیلی تولیدشده، به طور معناداری بیشتر از شرایط گزینه دیگر است. نتیجه به دست آمده نشان می دهد، تعریض معابر بافت مرکزی شهر بر مبنای طرح تفصیلی، نقش موثر و مهمی در بهبود مسیر خطوط اصلی حمل ونقل همگانی و افزایش کارایی آنها دارد.
Today, transport planning is one of the important aspects of urban planning. In this regard, enhancement of the public
transport systems and guiding the urban travels towards these systems has found a crucial role in traffic improvement,
preventing capital waste and reaching to the sustainable cities. In Mashhad, two systems, namely Light Rail Transit
(LRT) and Bus Rapid Transit (BRT) are defined as the main public transport systems. This research has down with
the aim of effect explain of city detailed design texture streets downtown road widening on the process of public
transport route designing. It should be noted that the mean of widening is not the rampant road widening but it is just
road widening according to approved urban detailed designs. Theoretical foundations of research is theory of urban
sustainability. The research method is descriptive-analytic. Research data is obtained from data bank of Mashhad
transportation comprehensive studies by documentary study. The most part of zoning in the city of Mashhad mean
divided the city to 253 traffic zones has used in order to increase the accuracy of study. The routes of the main public
transport lines have re-designed using ant colony algorithm. The algorithm objective function includes variables of
population, employment and the surface of trip attractive land uses and the main limitation have been defined as
width of streets in two case, present situation and widening streets. So, two reform options of mass public transport
systems have been produced. Then, the access index has been measured based on Hansen relation in case of two
mentioned alternatives. The research hypothesis testing showed that the access index in case of alternative which
achieved road widening is significantly higher than the other alternative. The research results explain importance
of city detailed design road widening in view point of improving main public transport routes and increase their
efficiency. According to traffic problems of central business districts of mega cities and the consequences of this
include air pollution and etc. it is necessary to adopt policies to deal with these problems. One of these policies is
transferring trips from private cars to public transportation which requires efficient, reliable transportation. Based on
previous studies, the most important performance indicator for public transportation systems is the level of access
to such systems. Increasing the level of access to the main public transportation network which will be achieved in
the event of implementation of the expected road widening in the city center's detailed plan can increase the use of
public transport and consequently use less than personal vehicles. So, though, on the basics of planning sustainable
cities, road widening is not a good way to overcome traffic problems but such modifications appear to be necessary in
the minimum amount that would allow the design and implementation of a convenient and efficient public transport
network. The result of this study proved the above hypothesis. This results reveal the importance of adherence to the
results of urban detailed studies, including the development of urban road networks.
ملخص الجهاز:
آزمون فرض تحقیق نشان داد، شاخص دسترسی به خطوط اصلی حملونقل همگانی شهر در حالت گزینهای که در شرایط تحقق تعریضهای طرح تفصیلی تولیدشده، بهطور معناداری بیشتر از شرایط گزینه دیگر است.
علاوه بر پیشبینی تمهیدات لازم برای حذف یا کاهش سفرهای غیرضروری از طریق توسعه امکانات تردد امواج بهجای افراد و نیز کوتاه نمودن طول سفرها از طریق شهرسازی صحیح (نزدیک نمودن محل کار و نیازهای اساسی زندگی به محل سکونت)، تغییر شیوه سفرهای شهری از وسایل نقلیه شخصی به دستگاههایی چون پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل همگانی نیز موجب کاهش حجم ترافیک معابر بوده و در زمره سیاستهای کاهش تقاضای سفر محسوب میشود.
منظور از استخوانبندی حملونقل همگانی شهر مشهد 4 خط اتوبوس سریع شهری موسوم به BRT1 و 4 خط قطار سبک شهری موسوم به LRT2 است که مسیر آنها در مطالعات پیشین تعریف و مصوب گردیده است بااینوجود مسیرهای مذکور دارای برخی مشکلات اجرایی است که عمدتا ناشی از کمبود عرض معابر مرکز شهر در وضع موجود است بهطوریکه امکان عبور خطوط BRT را از برخی معابر مسیرهای تعیینشده غیرممکن میسازد.
بااینوجود تأثیر تعریض معابر در طراحی مسیر سیستمهای اصلی حملونقل همگانی و سطح دسترسی به آنها برای اولین بار در این تحقیق موردبررسی قرار میگیرد.
The Role of Road Widenings in Designing of Mass Public Transportation Systems in Mashhad Houman Shadabmehr<FootNote No="10" Text="Corresponding Email Auther: Ho_sh852@stu-mail.
The research results explain importance of city detailed design road widening in view point of improving main public transport routes and increase their efficiency.
Key words: public transport, route finding, access index, road widening, Mashhad city