خلاصة:
سواد و سواد آموزی خصوصا سواد آموزی بزرگسالان یکی از مسائل عمده اجتماعی است که نیازمند توجه توجه جدی نهادها و
سازمانهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی است. عدم مراجعه و استقبال افراد کم سواد و بی سواد از کلاسهایی که به
همت نهضت سواد آموزی برگزار میشود، در زمره مسائل عمده و اساسیای است که تحقیق حاضر در صدد تبیین چرایی عدم
مراجعه و استقبال بی سوادان از آن میباشد. این مطالعه که در بازه زمانی حدود دوسال و با همکاری تعداد زیادی از همکاران
اعم از همکاران اصلی تحقیق و نیز مسولان، پرسشگران و مصاحبه شوندگان و خصوصا ناظر محترم، درگستره استان کردستان
انجام شده است. درصدد تبیین عوامل فرهنگی - اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و زمینهای و روان شناختی موثر بر عدم
استقبال بی سوادان از کلاسهای نهضت سواد آموزی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزشهای امروزی ما تداعی
کننده و طوطی وار است و جایی برای تفکر و چالش یادگیرنده باقی نگذاشته است. در حالی که مدل امروزی آموزش نظریه
پردازان گشتالتی هستند که تفکر خلاق و بارآور را مورد توجه قرار دادهاند و بر اساس اصولی مانند تقارن، ترمیم و گشتالت
ناقص به دنبال درگیری شناختی یادگیرنده در کلاس هستند.
ملخص الجهاز:
"این مطالعه که در بازه زمانی حدود دوسال و با همکاری تعداد زیادی از همکاران اعم از همکاران اصلی تحقیق و نیز مسولان، پرسشگران و مصاحبه شوندگان و خصوصا ناظر محترم، درگستره استان کردستان انجام شده است، درصدد تبیین عوامل فرهنگی – اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی و زمینهای و روان شناختی مؤثر بر عدم استقبال بی سوادان از کلاسهای نهضت سواد آموزی بوده است.
با توجه به اینکه، گرایش به سواد آموزی ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد، در مطالعه حاضر سعی میشود با بررسی نحوه اثر گذاری اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و نظایر کلی آن بر تحصیلات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا تصویر روشنی مبنی بر اهمیت تحصیلات در پایداری جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی و فردی و حتی پل توسعه یافتگی، با وجود آن از طرف دیگر بیان شود؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناخت و تبیین علل اصلی عدم استقبال بیسوادان از کلاسهای سواد آموزی میباشد در اهمیت سوادآموزی در دنیای امروز همین بس که عبور از بیسوادی و ورود به دنیای باسوادی همچون عبور از مرز واقعی است.
لذا از طریق یافتههای علمی و دقیق ناشی از انجام پژوهش میدانی حاضر ضمن اشراف بر دلایل عدم استقبال جامعه بی سوادان و کم سوادن استان کردستان از کلاسهای نهضت سواد آموزی، میتوان به برنامه ریزان فرهنگی و آموزشی، خصوصا سازمان آموزش و پرورش در برنامه ریزی دقیقتر و صرف بهینهتر منابع انسانی و اقتصادی به جذب افراد بیشتر در کلای های مورد اشاره کمک شایانی نمود."