خلاصة:
هدف اصلی دستگاه شعر همنوایی میان عناصر شعری است و موسیقی شعر یکی از راههای ایجاد این همگونی است. موسیقی شعر یکی از عوامل زیباآفرین شعر است و در اصل مجموعه عواملی است که زبان شعر را از زبان روزمرّه، به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشد که مهمترین این عوامل موسیقی آفرین، موسیقی بیرونی است و پژوهش حاضر به «بررسی زیباییشناسی اشعار قیصر امینپور با موسیقی بیرونی در اشعار نادر نادرپور» پرداخته است و در زمینه مقایسه موسیقی بیرونی در اشعار این دو شاعر کاری انجام نگرفته است؛ بدین منظور نگارنده تمامی اشعار قیصر امینپور و نادر نادرپور را تقطیع نموده، بحور و اوزان اشعار را مشـخص و پربسامدتـرین و کـمبسامدتـرین آنها را تعیـین کرده اسـت در ایـن راسـتا فـیشبرداریهایی انجام شده و مطابق با آن فیشها، آمارهایی از عنصر موسیقیآفرین بیرونی در اشعار دو شاعر مورد نظر، صورت گرفت و با ارایه جدول آورده شدهاند.
The main purpose of the devices conform poetry and poetic elements This homogeneity is one way to create music lyrics. Music lyrics in principle factors that poetic language from everyday language, the credit rating makes up songs and balances The most important factor, creating music, outer music and study "Comparative Analysis of external music in lyrics Kaiser Aminpoor with external music lyrics Nader Naderpour" is discussed In comparison external music on poems do not. So the author of all the lyrics Kaiser Amin-Pour and fractionated to have Nader Naderpour, Meters and rhythms lyrics to specify and determine their most frequent and most frequent low has been made in this regard, note taking and In accordance with jacks, statistics outer element in the poems to music entrepreneur, has been carried out and with the table.
ملخص الجهاز:
<رجوع شود به تصویر صفحه> و قیصر در مجموع از 13 بحر در اشعار خود استفاده کرده است که برای اختصار هر کدام از بحرها با اعدادی مشخص شده که به ترتیب زیر است: بسیط (1)، خفیف (2)، رجز (3)، رمل (4)، سریع (5)، متدارک (6)، متقارب (7)، مجتث (8)، مدید (9)، مقتضب (10)، مضارع (11)، منسرح (12) و هزج (13).
نمونههایی از این بحر در اشعار هر دو شاعر به شرح زیر است: سوت ترن به گوش رسد نیمههای شب مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن آهسـته از کـرانـه دریـای بیـکران مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (مجموعه اشعار نادرپور:55) در آسـمان آبـی ایـن چشـم ناشـناس مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن چون آسمان خاطره من ستارهایست مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان :108) زانجا که بوسههای تو آن شب شکفت و ریخت مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن امـروز، شـاخـههـای کهـن سـر کشیـدهانـد مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان :120) شب در رسید و، وحشت آن چشم بینگاه مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن چـون لحـظههای مرگ تنم را فـراگرفـت مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان :123) شبها در آبگینه مردابهای سـبز مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن آنجا که نیزههای جگن رفته تا به ماه مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان :132) گر آخرین فریب تو، ای زندگی نبود مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن اینـک هزار بار، رهـا کـرده بودمـت مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (همان :173) ای شعر!
این بحر در اشعار نادرپور با 31/0 درصد کمترین بسامد را داشته و در اشعار قیصر با 73/0 درصد را به خود اختصاص داده است.
این بحر در اشعار نادرپور به کار گرفته نشده اما قیصر با 36/0 درصد کمترین بسامد اشعارش را به این بحر اختصاص داده است.