خلاصة:
اﯾﺠﺎد ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ در ﺑﯿﻦ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﺸﻮر از ﯾﮏ ﻃﺮف و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺴﺎد اداری آﻧﺎن از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ از ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﻮق، ﺗﺪوﯾﻦ و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺘﻀﻤﻦ اﻋﻼم اﻣﻮال و داراﯾﯽﻫﺎی ﻣﺴﺌﻮﻻن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ در ﻧﺎﺋﻞ ﺷﺪن ﺑﻪ اﺻﻮل ﻓﻮق اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ دارای ﻣﺤﺘﻮا و اﻗﻼم اﻋﻼﻣﯽ، ﻣﺴﺌﻮﻻن ﻣﺸﻤﻮل، ﻧﻬﺎد ﻣﺘﻮﻟﯽ رﺳﯿﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ داراﯾﯽﻫﺎی اﻋﻼﻣﯽ، ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮای ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻗﺒﺎل ﺗﺨﻠﻔﺎت، راﺳﺘﯽآزﻣﺎﯾﯽ اﻇﻬﺎرات و اﻓﺸﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ داراﯾﯽ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در ﮐﺸﻮر ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﻗﺎﻧﻮن «رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ داراﯾﯽﻫﺎی ﻣﻘﺎﻣﺎت، ﻣﺴﺌﻮﻻن و ﮐﺎرﮔﺰاران ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان» در ﺳﺎل 1394 ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ. ﭘﺮﺳﺶ اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺬﮐﻮر ﮐﺎرآﯾﯽ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻓﺴﺎد اداری و ﺗﺎﺛﯿﺮ در ﮐﺎﻫﺶ آن را دارد و اﮔﺮ ﻧﻪ ﭼﻪ ﻣﻠﺰوﻣﺎﺗﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮔﺮدد. در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﺬﮐﻮر، در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺘﻮن و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﻪ روز ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ، اﻧﮕﻠﯿﺲ، ﻓﺮاﻧﺴﻪ، روﻣﺎﻧﯽ و ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن دارای ﻣﺰاﯾﺎ و اﯾﺮادات ﻣﺘﻌﺪدی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻧﻘﺎط ﻗﻮت آن ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺑﻮدن اﻗﻼم داراﯾﯽ ﻣﻘﺎﻣﺎت اﺷﺎره ﮐﺮد و از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﯾﺐ آن ﻧﯿﺰ ﻋﺪم ﺗﺪارک ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺟﺮا در ﻗﺒﺎل ﻣﺘﺨﻠﻔﺎن، ﻋﺪم اﻓﺸﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ اﻋﻼﻣﯿﻪﻫﺎ، ﻣﺸﺨﺺ ﻧﮑﺮدن ﺳﺎز و ﮐﺎر راﺳﺘﯽآزﻣﺎﯾﯽ اﻇﻬﺎرات اﺷﺎره ﮐﺮد ﮐﻪ ﻧﺒﻮد اﯾﻦ ﻣﻮارد ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺴﺎد اداری را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.
Making transparency and accountability among public officials of the state on the one hand, and preventing administrative corruption, on the other hand, are good governance criteria. One of the factors of guaranteeing the above elements is approval of laws that the declaration of assets of the officials, which plays a significant role in achieving the above principles. These laws should include content and announcement items, accountable authorities, trustee responsible for asset declarations, appropriate enforcement guaranty, review of statements, and disclosure of information about assets of public authorities. In our country, the "Law on the Investigation of Assets of Officials, Authorities of the Islamic Republic of Iran" has been approved in 1394. The main question of the present article is whether this law has the effectiveness of fighting with administrative corruption and the impact on its reduction, and if not what requirements should be added to it. In response to this question, in this study, by using the library method and using the texts and laws of various countries such as the United States, Britain, France, Romania, and South Korea, it came to the conclusion that this law has many advantages and disadvantages that Its strengths can be seen in the comprehensiveness of asset items of the authorities, including disadvantages such as failure to provide a guarantee of compliance with the offenders, the failure to disclose public statements, the failure to specify the mechanism for verifying the statements, that the absence of these extensions Facilitates corruption.
ملخص الجهاز:
"در کشور ما به دلیل وجود دغدغه فساد در بین مردم و مسئولان میتوان قوانین و مقرراتی را یافت که متضمن لزوم اعلام اموال و داراییهای مقامات و مسئولان است که از جمله آن ها قانون «رسیدگی به دارایی وزرا و کارمندان دولت اعم از کشوری و لشگری و شهرداری ها و مؤسسات وابسته به آن ها» معروف به قانون «از کجا آورده ای؟» بود که در سال ١٣٣٧ تصویب شده و هدف آن مبارزه با فساد مسئولان دولتی بود.
مطابق ماده ١ قانون ارگانیک شفافیت حیات عمومی به شماره ٩٠٦ (The Transparency Of Public Life) مصوب اکتبر ٢٠١٣ ساختمان ها و عمارت ها، بیمه های عمر، تضمینات ، حساب های بانکی، اموال منقولی که ارزشان بیش از حدنصاب تعیین شده در مقررات است ، زمین ، وسایل نقلیه ، کشتی، هواپیما، سرقفلی، اموال منقول و غیرمنقول در خارج از کشور باید اعلام شوند.
جدول وجود یا عدم وجود عناصر لازم قوانین افشای دارایی در کشورهای مورد مطالعه : علنی سازی ضمانت اجرا زمان اعلام مسئولان مشمول تصدیق اطلاعات تعیین نهادمتولی اموال اعلامی آمریکا بلی بلی بلی بلی بلی بلی بلی انگلیس بلی بلی بلی بلی بلی بلی بلی فرانسه بلی بلی بلی بلی بلی بلی بلی کره جنوبی بلی بلی بلی بلی بلی بلی بلی رومانی بلی بلی بلی بلی بلی بلی بلی ایران خیر خیر بلی بلی خیر بلی بلی منابع کتاب ها حبیبی ، نادر (١٣٧٥)، فساد اداری ، عوامل مؤثر و روش های مبارزه ، تهران : انتشارات وثقی ."