خلاصة:
ﯾﮑﯽ از اﺻﻮل ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﯽ اﺳﻼم اﺻﻞ «ﺻﻠﺢ»اﺳﺖ. ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن، از ﺻﺪر اﺳﻼم ﺗﺎ ﮐﻨﻮن در ﻣﻮارد زﯾﺎدی، از اﯾﻦ اﺻﻞ در رﺷﺪ و ﮔﺴﺘﺮش اﺳﻼم ﺑﻬﺮه ﺑﺮدهاﻧﺪ. ﺟﻤﻬﻮری ا ﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب ا ﺳﻼﻣﯽ، ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮش ا ﺻﻞ ﺻﻠﺢ در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ، ﻣﻮﺟﺒﺎت ﮔﺴﺘﺮش ﺧﻮد در رواﺑﻂ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ آورده اﺳﺖ. ﺑﺮﺧﯽ از ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﺗﺼﻮر اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ اﺻﻞ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻤﺎﻣﯽ دﺷــﻤﻨﺎن ﻧﻈﺎم اﺳــﻼﻣﯽ ﮐﺎرﺑﺮد دارد در ﭘﯽ ﻣﺼــﺎﻟﺤﻪ ﺑﺎ ﮐﺸــﻮرﻫﺎی ﻣﺘﺨﺎﺻﻢ دﯾﻦ و ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﻣﺎ ﺷﻮاﻫﺪ ﻧﻘﻠﯽ، ﻋﻘﻠﯽ و ﻋﯿﻨﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ اﯾﻦ اﺻـــﻞ ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﻮاردی ﮐﺎرﺑﺮد دارد ﮐﻪ دﺷـــﻤﻨﺎن ﻧﻈﺎم در ﭘﯽ ﺟﻨﮓ ﯾﺎ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﺗﻤﺎﻣﯿﺖ ارﺿﯽ ﻧﻈﺎم ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ و در ﻣﻮاردی ﮐﻪ دﺷﻤﻦ از ﺗﻤﺎم ﺣﺮ ﺑﻪ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻫﻤﭽﻮن ﺗﺮور داﻧﺸـــﻤ ﻨﺪان و اﻧﻮاع ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎی اﻗﺘ ﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎ ﺳﯽ و ... ا ﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﺎرﺑﺮدی ﻧﺪارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﺻــﻞ اوﻟﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﯾﻦ ﻧﻮع دﺷــﻤﻦ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﻣﺒﺎرزه اﺳــﺖ ﻧﻪ ﺻــﻠﺢ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ آﯾﺎت، رواﯾﺎت و ﺑﺮﺧﯽ ﺷﻮاﻫﺪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ در ﭘﯽ اﺛﺒﺎت اوﻟﻮﯾﺖ اﺻﻞ «ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ﻣﺒﺎرزه» در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻞ«ﺻﻠﺢ» در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ دﺷﻤﻦ ﻣﺘﺨﺎﺻﻢ اﺳﺖ.
One of the most rudimentary principles of Islam is the principle of "peace". Muslims, from the beginning of Islam, have benefited from this principle in the development of Islam. After the Islamic Revolution, the Islamic Republic of Iran has also been developing its relations with other countries by accepting the principle of peace in the constitution. Some Islamic societies seek to reconcile with hostile countries with religion and the Islamic system, supposing that this principle applies to all enemies of the Islamic system. But traditionary, rational and objective evidence suggests that this principle applies only in cases where the enemies of the system are not in the wake of a war or conspiracy against the territorial integrity of the system, and in cases where the enemy is exposed to all existing weapons, such as the assassination of scientists and the types of sanctions Economic, social, political, etc., it does not apply. So the first principle against this kind of enemy is resistance and fight, not peace. The present study, by examining verses, narrations and some historical evidence, seeks to prove the priority of the principle of "resistance and struggle" against sanctions, relative to the principle of "peace" in confronting the hostile enemy.
ملخص الجهاز:
"(طباطبایی، 1374: 5/630 ) در این آیه رفتار مسلمانان نرمش در برابر مومنان و سرسختی در برابر دشمنان معرفی شده اما در برخی تفاسیر آمده است که این رفتار مطلق نیست (قرائتی، 1388: 2/317) به عبارت دیگر در برخی مواضع میتوان در برابر دشمنان از باب خشونت رفتار ننمود و با آنها سازش و مدارا نمود البته این رفتار تنها در مواضعی است که دشمنان در پی دشمنی خود از هر طریقی نباشند اما اگر دشمنی در حال توطئه و جنگ است به هیچ وجه نمیتوان از باب دوستی و صلح وارد عمل شد حتی اگر از لحاظ امکانات جنگی و تجهیزات در محرومیت باشند باز هم به امر خدا و همچنین وعده نصرت خدا، باید با آن دشمن مقابله نمود.
نتیجه نهایی آیات قرآن هر چند شان نزول خاصی دارند اما عمومیت و اطلاق آنها و همچنین کلی بودن احکام قرآن، موجب شده تا احکام آن در عصر حاضر نیز مصداق داشته باشد و تمام آیات مذکور، ناظر بر اصل «مقابله و جهاد» در مقابل دشمنان است هرچند روشهای دشمنان در صدر اسلام بیشتر به شکل نظامی بود اما با توسعه در مفهوم جنگ و دشمنی به انواع و اقسام آن شامل تحریمهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نفوذ و ..."