خلاصة:
نقش و جایگاه واقعه عاشورا در استمرار مذهب تشیع در ادوار مختلف تاریخی، موجب شده است تا تاریخنگاران وهابی در تکاپوهای خود برای ردّ و انکار مبانی عقیدتی و تاریخی تشیع، در قالب آثاری عاشورانگارانه به بررسی تاریخی این قیام شیعی رویآورند. تاریخ نگری منبعث از جریان عقیدتی-سیاسی وهابیت بهگونهای در این آثار خودنمایی میکند که موجب شده است تا بهجای به دست دادن تبیینهای متفاوت علمی و واقعبینانه، تصویری باژگونه و عمدتاً غیرواقعی از قیام امام حسین (ع) ترسیم و ارائه شود. تلاشهای مستمر برای فراگیر کردن این تصویر خاص و شاذّ از قیام عاشورا لازم مینماید تا عاشورا نگاری وهابیت، که میتوان از آن با تعبیر روایتی وهابی از واقعه عاشورا یادکرد، موردبررسی تحلیلی و انتقادی قرار گیرد. در شرایطی که عاشورا نگاران وهابی تلاش دارند با انتخاب عناوین مشابه با تاریخپژوهان شیعه درباره قیام امام حسین (ع)، جایگاهی را برای آثار عاشورا ستیزانه خود فراهم آورند، روایت آنها از واقعه عاشورا از ویژگیهای مشخصی برخوردار است که از آن جمله میتوان به مشروع جلوه دادن خلافت یزید بن معاویه به قیمت عصیان و خروج نشان دادن قیام امام حسین (ع) ویاران آن حضرت، برجسته کردن برخی مسائل حاشیهای برای زیر سؤال بردن مسائل اساسی مرتبط با قیام و نادیده انگاشتن اهداف اصلی این قیام و مسکوت گذاشته فلسفۀ آن اشاره کرد.
ملخص الجهاز:
در شرایطی که عاشورانگاران وّهابی تلاش دارند با انتخاب عنـاوین مشـابه بـا تاریخ پژوهان شیعه درباره قیـام امـام حسـین (ع )، جایگـاهی را بـرای آثـار عاشوراســتیزانه خــود فــراهم آورنــد، روایــت آن هــا از واقعــۀ عاشــورا از ویژگیهای مشخصی برخوردار است که از آن جمله میتوان بـه مشـروع جلوه دادن خلافت یزید بن معاویه به قیمت عصیان و خروج نشان دادن قیام امام حسین (ع ) و یاران آن حضرت ، برجسته کردن برخی مسائل حاشـیه ای برای زیرِ سؤال بردن مسائل اساسی مرتبط با قیام و نادیده انگاشتن اهـداف اصلی این قیام و مسکوت گذاشته فلسفۀ آن اشاره کرد.
حال اگر توجـه شود کـه گروهـی از مورخـان و تحلیـل گـران شـیعه در بررسـی تـاریخی خـود از عوامـل و ریشه های قیام امام حسین (ع )، واقعۀ سقیفه و انتخاب ابوبکر به خلافت در این مجمع به ظـاهر شورای صحابه را مورد توجه قرار می دهند و بر این مهم تأکید مـی ورزنـد کـه ایـن انتخـاب برخلاف خواسـت و رضـایت پیـامبر(ص ) و اهـل بیـت آن حضـرت ، عمـلاً موجـب خـروج خلافت اسلامی از مسیر اصلی و تبدیل آن به یک حکومـت دنیـوی گردیـد(نـک .
بااین حال باید توجه داشت که رویکرد تاریخ نویسـان وهّـابی در رد ایـن گـزارش بیشـتر بـه گرایش مذهبی سبط بن جوزی مربوط می شود و از نظرگاه آنان به دلیل رافضی (شیعه )بودن راوی ١ نمی تواند قابل قبول و اعتنا قرار گیرد(نک : الخضر، ١٤٣١: ٢٠١؛ الخلیفه ، ١٢٧:١٤٢٩؛ صلابی ،١٤٣٠: ٥٠٦) علاوه بر این ، شهرهای عسقلان و قاهره نیز به عنـوان دو مکـان محتمـل دیگر برای دفن شدن سرِ امام حسین (ع ) از سوی مورخـان وهّـابی رد و بـه تأسـی از مباحـث ابن تیمیه (د.