خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحولی مدیران با آمادگی معلمان و کارکنان دبستان برای تغییر بود. در این پژوهش همبستگی شرکتکنندگان از بین معلمان و کارکنان دبستانهای جوانرود از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه رهبری تحولی (MLQ) بس و همکاران و پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران به دست آمد و تحلیل نهایی بر روی 159 پرسشنامه گردآوری شده انجام شد. پایایی دو پرسشنامه براساس فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد بین سبک رهبری تحولی مدیران و آمادگی کارکنان برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین براساس آزمون رگرسیون چندگانه با شیوه گام به گام مشخص گردید که ابعاد سبک رهبری تحولی قادر به پیشبینی تمام مولفههای آمادگی برای تغییر است. مدیران مدرسه میتوانند با به کارگیری این سبک رهبری زمینه بروز و ارتقای آمادگی تغییر شناختی، احساسی و رفتاری را در بین کارکنان خود فراهم کنند.
The purpose of this study is to investigate the relationship between transformational leadership style of managers and employees’ readiness for changing in Primary Schools of Javanrood in 2014-2015; and the used method was a correlation one. The study population included all employees of Primary Schools in Javanrood that are 274 persons. The research sample consisted on 159 persons based on Morgan Table. The participants were selected through a stratified random sampling method. Data was collected by the use of two questionnaires; one is multifactor leadership questionnaire by Bess et.al (2000), and another one is attitudes toward the organizational changes by Dovenham et.al (1998). The reliability of both questionnaires was calculated as 0.91 and 0.87 based on Cronbach’s Alpha respectively. The results of Peasrson’s correlation showed that there is a significant relationship between transformational leadership style of managers and employees’ readiness for changing. Also, based on multiple regression analysis with stepwise method it was showed that transformational leadership style is able to predict all components ready for change. Thus the managers can prepare a field in which the employees’ readiness for changing could be improved.
ملخص الجهاز:
"با توجه به هدف پژوهش این فرضیه اصلی هدایتگر انجام این مطالعه بوده است : ترکیب ابعاد رهبری تحولی (نفوذ آرمانی ، ترغیب ذهنی ، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی ) میزان آمادگی تغییر احساسی، شناختی و رفتاری کارکنان مدارس را پیش بینی میکند.
داده های توصیفی مربوط به متغیرهای )به تصویر صفحه مراجعه شود) داده های توصیفی جدول ١ نشان میدهد اعضای نمونه بیشترین نمره را در نگرش نسبت به تغییر سازمانی و کمترین نمره را در ملاحظات فردی دریافت نموده اند و از ابعاد رهبری تحولی نفوذ آرمانی پایین ترین میانگین و ترغیب ذهنی بالاترین میانگین را داشته است .
ضرایب رگرسیونی ابعاد سبک رهبری تحولی بر تغییر احساسی کارکنان )به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق با جدول ٤ نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در مدل دوم مؤلفه های ملاحظات فردی و نفوذ آرمانی توان تبیین ٠/٣١ از واریانس متغیر آمادگی احساسی کارکنان برای تغییر را به طور معنیداری دارند.
ضرایب رگرسیونی ابعاد سبک رهبری تحولی بر تغییر رفتاری کارکنان متغیرهای متغیر منبع مجموع میانگین درجه )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد در مدل سوم مؤلفه های انگیزش الهام بخش ، نفوذ آرمانی و ملاحظات فردی ٠/٢٦ از واریانس تغییر رفتاری کارکنان را به طور معنیداری تبیین میکنند.
در بین ابعاد سبک رهبری تحولی، بعد انگیزش الهام بخش اثر بیشتری در پیش بینی آمادگی رفتاری کارکنان برای تغییر دارد و اثر بعد ترغیب ذهنی معنیدار نیست و از مدل حذف شده است ."