خلاصة:
نقدی که پیش روست بر پایه مدل سیزر (Cisar، 2000) که طبق استاندارد انجمن امریکایی آموزش زبانهای خارجی American Council on Teaching of Foreign Languages (ACTFL) جهت بررسی کتاب های آموزش زبان طراحی شده به رشته تحریر درآمده است. افزون بر این، به منظور بررسی هر چه دقیق تر این کتاب، از مدل باشتورکمن (Basturkmen، 2006) نیز از منظرهای مختلف بهره گرفته شده است. نتایج این بررسی حاکی از آن است که هر چند نگارندگان کتاب مذکور به میزان قابل تاملی در مرتفع ساختن ضعفهای موجود در مجموعه های قبلی موفق بوده اند، به زعم نویسندگان مقاله حاضر هنوز کاستی هایی در شیوه تنظیم این کتاب مشهود است. از جمله اینکه، علیرغم بهره گیری از تصاویر متعدد و مرتبط، بنظر می رسد در برخی موارد، استفاده از امکانات بصری و دیداری بیشتر، می تواند به فهم بهتر مطالب کمک شایانی بکند. همچنین، اگرچه مولفان در تعالی فرهنگ اصیل بومی و هویت ملی مبتنی بر ارزشها و باورهای اسلامی بسیار موفق بوده اند، شاید پرداختن به دستمایه هایی از فرهنگ زبان مقصد نیز ضروری است و جهت ایجاد انگیزه بیشتر در یادگیرندگان بهتر است از تنوع بیشتری در طراحی تمرینات درسی در ویرایش های بعدی کتاب تنوع بیش تری به کار رود.
The current study was conducted to evaluate 7th grade English course book entitled Prospect 1، which is the most recently designed English textbook intended as the initial instructional material for Iranian schools. To this end، Cisar’s (2000) model which is used to evaluate language books and reflects the principles of American Council on Teaching of Foreign Languages (ACTFL) was applied. Furthermore، to run a more comprehensive analysis of the book، Basturkmen’s (2006) framework was utilized، as well. The findings of the current research indicate that though the authors of Prospect 1 have succeeded، to a large extent، in alleviating the pitfalls of the previous series، it seems that the entire book configuration still suffers from a number of serious drawbacks. Among these ostensible shortcomings mention can be made of the partial inadequacy of audiovisual resources used in the book. Furthermore، the occasional inclusion of some aspects of target culture in addition to those of Iranian culture might help ameliorate the efficiency of the book. Finally، using more variety in designing the book exercises might help augment learners’ motivation.
ملخص الجهاز:
نتـایج ایـن بررسی حاکی از آن است که هرچند نگارندگان کتاب مذکور به میزان قابـل تـأملی در مرتفع کردن ضعف های موجود در مجموعه های قبلی موفـق بـوده انـد، بـه زعـم نویسندگان مقالۀ حاضر، هنوز کاستی هایی در شیؤە تنظیم این کتاب مشـهود اسـت ؛ از جمله این که به رغم بهره گیری از تصاویر متعدد و مـرتبط ، بـه نظـر مـی رسـد در برخی موارد، استفاده از امکانات بصری و دیداری بیش تر، می توانـد بـه فهـم بهتـر مطالب کمک شایانی بکند.
٤ کمک به ایجاد استقلال (autonomy) در زبان آموزان در کتاب های پیشین به مبحث مهم اسـتقلال زبـان آمـوز و پـرورش حـس توانـایی وی در استفاده از آموخته هایش در خارج از کلاس توجه خاصی نمـی شـد؛ حـال آن کـه در کتـاب مد نظر موقعیت هایی برای زبان آموزان در نظر گرفته شده که با هـم بـه مکالمـه بپردازنـد و حتی از هم اطلاعات بگیرند؛ گرچه این کار زیر نظر معلم صورت می گیرد، اما در درازمدت منجر به تقویت حس استقلال در زبان آموزان میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج بررسی کتاب ، که خلاصۀ آن در جدول ٥ ذکر شده ، نشان می دهد که به جنبۀ کاربرد در محیط نیز هم چون سایر جنبه های مدل سیزر تا حد درخور توجهی بی مهری شده است ؛ بنابراین تصور می شود بازنگری کتاب از منظر جنبه هـای مـذکور شـاید بـه نگارندگان این امکان را بدهد که در راستای سودمندی بیش از پیش کتـاب گـام هـای مؤثرتری بردارند.