خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرهای عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تاکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی، صورت گرفته است.
طرح/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش از نوع کاربردی و به روش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان کتابخانه های عمومی استان یزد، مشتمل بر 207 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری خوشه ای برای جامعه محدود، 126 پرسش نامه میان آنان توزیع شد. داده های پژوهش از طریق پرسش نامه20 سوالی عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993)، پرسش نامه 24سوالی سرمایه اجتماعی «ناهاپیت و گورشال» (1998) و پرسش نامه 44 سوالی سلامت سازمانی «هوی و همکاران» (1996) گردآوری شده است. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی با استفاده از نرم افزار Smart-PLS2 انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد «عدالت سازمانی» و مولفه های آن بر سلامت سازمانی تاثیر معناداری داشته و مولفه «عدالت مراوده ای» با ضریب تاثیر 538/0 بیشترین میزان تاثیر بر سلامت سازمانی را دارد. همچنین عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی تاثیر معناداری دارد. از طرف دیگر، نقش سرمایه اجتماعی بر سلامت سازمانی نیز مورد تایید قرار گرفت و در بین مولفه های سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با ضریب تاثیر 568/0 بیشترین، تغییرات سازه سلامت سازمانی را تبیین می کند. لذا نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی نیز مثبت و معنادار است.
نتیجه گیری: افزایش رعایت عدالت در کتابخانه های عمومی استان یزد، روشی است که سازمان را یاری می دهد تا علاوه بر بهره مندی از مزایای عدالت، بتواند محیطی را فراهم کند که اعتماد و تعاملها بیشتر شود و سرمایه اجتماعی افزایش یابد. لذا به میزانی که اعتماد و تعامل میان افراد بیشتر باشد، سلامت سازمانی نیز افزایش مییابد.
ملخص الجهاز:
تحلیل اثرهای عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی در کتابخانههای عمومی استان یزد ناهید امراللهی بیوکی<FootNote No="133" Text=" استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران(نویسنده مسئول).
سلامت سازمانی<FootNote No="137" Text=" Organizational health"/> به وضعیتی اشاره دارد که سازمان و کارکنان بهاندازۀ کافی با محیط خود سازگار شده و در مدت طولانی، توانایی لازم را برای بقا و گسترش بهدست آورد (سمالگلو<FootNote No="138" Text=" Cemaloğlu"/>، 2011).
یکی از عوامل مرتبط با سلامت سازمانی، عدالت سازمانی<FootNote No="139" Text=" Organizational Justice"/> است (زارع، 1391) که به میزان منصفانهبودن اقدامهای سازمان در رابطه با کارکنان اشاره دارد (دورکنای و همکاران<FootNote No="140" Text=" Durkhanai et al"/>، 2016).
درنتیجه، توسعه عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی در بستر کتابخانهها تأثیر زیادی بر سلامت سازمانی کتابخانههای عمومی خواهد داشت، اما این مهم تاکنون از سوی پژوهشگران بررسی نشده است.
نتایج حاصل از این پژوهش علاوه بر تقویت پژوهشهای حوزه مدیریتی، میتواند نقش مهمی در ارتقای عدالت سازمانی و سرمایۀ اجتماعی و بهتبع آن افزایش سلامت سازمانی کتابخانههای عمومی کشور داشته باشد.
همچنین با توجه به نتایج مندرج در جدول2، میانگین مؤلفههای عدالت سازمانی، سرمایۀ اجتماعی و سلامت سازمانی بیشتر از حد متوسط (3) است و در وضعیت مناسبی قرار دارد.
آزمون فرضیهها با توجه به ضریبهای معناداری ارائهشده در شکلهای2 و 3، فرضیههای پژوهش در کل تأیید میشود اما نتایج بررسی تأثیرهای عدالت سازمانی و مؤلفههای آن، سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن بر سلامت سازمانی نیز بهصورت جدول4 است.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش تبیین رابطۀ عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی با تأکید بر نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی است.