خلاصة:
در این مقاله، پرسش اصلی، چگونگی تحقق سبک عرفانی و ویژگیهای متمایز زبانی- معنایی براساس دستور نقشگرای هلیدی در مثنوی معنوی است. دریافت شگردهای مولانا در بیان امور معنوی و پیوند آن با تجربههای مادی و عینی میتواند ویژگیهای بافت را تبیین کند. چگونگی گزینش شاعر از میان عناصر واژگانی و انتخاب خاص افعال بازنمود دنیای درونی و بیرونی او است. برایناساس، هدف اصلی پژوهش بررسی شخصیتهای دو داستان از مثنوی معنوی با محوریت قراردادن شخصیت پیر با توجه به نظام گذرایی است. در هر داستان، پس از ارائة بسامد فرایندهای مرتبط با هر شخصیت، ویژگیهای زبانی و سبکی بافت مورد مطالعه بهدست میآید؛ بنابراین، ابتدا ابیات مرتبط با طرح اصلی داستان و شخصیتها تفکیک میشوند، سپس با مشخصکردن درصد و بسامد فرایندهای بهکار رفته تحلیل کیفی در کنار فراوانی آماری و کمی قرار میگیرد. درنهایت، داستانها در قیاس با هم تبیین میشوند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد فراوانی هریک از فرایندها ابعادی از ویژگیهای شخصیتها را نمایش میدهد. فرایندهای ذهنی در داستان پیر چنگی با توجه به رؤیای صادقة پیر قابل توجه است. بهکارگیری انواع فرایندها برای تعلیم موضوعات عرفانی و جایگاه پیر نشان میدهد القای نگرش مولوی با استفاده از فرایندهای گوناگون درون فرایندهای کلامی و گاه ذهنی ویژگی متمایز از سبک عرفانی را منعکس میسازد و برتری فرایند کلامی و شیوة گفتوگو را از نظر شاعر این اثر جاودان القا میکند.
In this study, the main question is how to achieve the mystical style and the distinctive linguistic-semantic features in Masnavi based on the Halliday`s Functional Grammar. The perception of Rumi’s methods in the expression of spiritual matters and its linkage with the material and concrete experiences could express the properties of the context. To this end, the main purpose of this research is to investigate the characters of two stories of Masnavi with a focus on Pir (Sufism) character according to the transitivity system. Therefore, the linguistic and stylistic features of the studies context is identified after presenting the frequency of the processes associated with each character in each story; so, initially, the verses related to the original story plot is separated and then qualitative analysis along with statistical and quantitative frequency is presented by specifying the percentage and frequency of processes used. Applying a variety of processes in order to teach mystical issues and the position of Pir (elder) shows that induction of Rumi’s attitude using various processes within verbal and sometimes mental processes reflects a distinctive feature of mystical style and induce the superiority of the verbal process and dialogue method from the point of view of the poet of this eternal work.