خلاصة:
با توجه به بازگشت معنویت به دئیای پسامدرن» برای پرکردن خلا معنویت و
بهمنظور مقابله با جهتگیریهای متفاوت معنویت سکولارء نیاز است تا پیامهای
سازندهای که ازسوی خداوند متعال ازطریق وحی برای انسان ارسال شده است
درک و در عرصة عمل اجرا شود تا بدینوسیله موجب رشد و تعالی بشر شود.
بدین منظور نیاز است تا جهانبینی اسلامی ازطریق نظریهپردازی» تعمیق شود
و توسعه یابد. چون گام اول برای نظریهپردازی مشاهد؛ پدیدههای مرتبط با علوم
انسانی است و بهترین حوزه برای مشاهده» آموزشوپرورش است؛ ازاینری در
آموزشوپرورش نیازمند ساختاری هستیم تا افرادی متعهد و متخصص مشاهدات
را طبقهبندی و تحلیل کنند. حضور روحانیون مورد تایید حوزة علمیه میتواند
این امر مهم را محقق کند. چون این امر با ایجاد ساختار متمرکز و متکی بر
بخشنامههای دستوری محقق نخواهد شد؛ آزاینری میتوان مدارس را در قالب
ساختاری متشکل از بستههای حمایتی شکل داد. بهاینترتیب» نیازمند ساختاری
برای مدارس هستیم که براساس آن ازسوی مدارس برای حضور روحانیون نیاز
بهوجود آید. با ایجاد مژسساتی در قالب مشارکت گروه معلمان بهصورت بخش
خصوصی-دولتی که مالکیت مدارس برای آموزشوپرورش حفظ شود میتوان
منویات آموزش و پرورش را در قالب قرارداد اولیه با اینگونه مسسات تنظیم
کرد ویکی از شرایط کسب مجوز فعالیت آن را حضور روحانیون واجد شرایط
ازسوی آموزشوپرورش در گروه معلمان ترسیم کرد. حضور روحانی بدین شکل
در مدارس» موجب ارتقای زیرساختهای ذهنی» روانی و رفتاری دانشآموزان
میشود. تجربههای دریافتی نیز موجب همافزایی تجربههای روحانیون برای
نظریهپردازی و تقویت علوم انسانی اسلامی در جامعه خواهد شد. این پژوهش
با استفاده از روش K.A.P به دنبال اندازهگیری نگرش مدیران و معلمان ابتدایی
برای ایجاد گروههای خودسازماندهنده از معلمان در قالب قرارداد با وزارت
آموزشوپرورش است و در آن مژلفههای ایحاد گروههای خودسازماندهندة
معلمان و برنامهها و وظایف آنها ارزیابی شده است. در این پژوهش میزان
تاثیر مژلفههای مشارکتپذیری بر برنامهها و وظایف آن با استفاده از معادلات
ساختاری» ۴۲ درصد بهدست آمده است.
ملخص الجهاز:
مؤلفههای مشارکت حوزة علمیه و آموزشوپرورش بهمنظور بسترسازی در توسعة علوم انسانی اسلامی دکتر محمدحسن حسنی 1 چکیده با توجه به بازگشت معنویت به دنیای پسامدرن، برای پرکردن خلأ معنویت و بهمنظور مقابله با جهتگیریهای متفاوت معنویت سکولار، نیاز است تا پیامهای سازندهای که ازسوی خداوند متعال ازطریق وحی برای انسان ارسال شده است درک و در عرصة عمل اجرا شود تا بدینوسیله موجب رشد و تعالی بشر شود.
با ایجاد مؤسساتی در قالب مشارکت گروه معلمان بهصورت بخش خصوصیـدولتی که مالکیت مدارس برای آموزشوپرورش حفظ شود میتوان منویات آموزشوپرورش را در قالب قرارداد اولیه با اینگونه مؤسسات تنظیم محمد حسن حسنی-پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- تهران-ایران.
این مقاله درصدد است ساختاری برای مدارس تعریف کند که با ایجاد بستههای حمایتی برای مشارکت گروهی معلمان در مدارس، حضور مؤثر روحانیون را در گروه معلمان برای ادارة مدارس بهوجود آورد.
در شرایط کنونی آموزشوپرورش نیازمند مشارکت حوزة علمیه در تحول علوم انسانی بهمنظور بازنگری در جهانبینی اسلامی است؛ بنابراین، همکاری متقابل حوزه و آموزشوپرورش ضروری است تا موجب تولید ایدهپردازی و تئوریپردازی براساس مبانی اسلامی شود؛ درواقع، برای ایجاد الگویی ایرانیـاسلامی که موجب توسعة علوم انسانی اسلامی شود، صادرکردن بخشنامههای دستوری و متمرکز کارساز نیست، بلکه لازم است ارتباط میان حوزه و آموزشوپرورش در ساختاری تعریف شود که مدارس بهطور ارادی و خودخواسته از ظرفیت روحانیون موردتأیید آموزشوپرورش و حوزه، در مدرسة خود استفاده کنند.
ازاینرو، در روش اجرا از مدیران و معلمان دربارة چگونگی حضور روحانیون در مدارس پرسشی صورت نگرفت؛ بنابراین، هدف این بررسی، تعیین میزان گرایش مدیران و معلمان به مؤلفههای مشارکت بخش خصوصیـدولتی در برنامهها و وظایف مدارس است.