خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت، بر وسواس دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان پسر دبیرستانی مبتلا به وسواس فکری – عملی شهر اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل می دادند که به دلیل اختلال وسواس فکری و عملی به مراکز مشاوره و روان درمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند و از طریق نمونه گیری هدفمند 30 دانش اموز انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 دانش آموز و 15 والد) و کنترل (15 دانش آموز و 15 والد) گمارش شدند. گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت را به مدت 28 جلسه مشاوره هفتگی 2 ساعته دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش مقیاس وسواس فکری و عملی ییل – براون بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت بر علایم وسواس دانش آموزان پسر دبیرستانی مبتلا به وسواس فکری - عملی تاثیر داشته است. بنابراین استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت بر بهبود وسواس دانش آموزان پسر دبیرستانی مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی موثر است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) enriched with compassion for high school students’ obsession with obsessive-compulsive disorder in Isfahan. The research method was quasi-experimental based on a pre-test، post-test design and follow-up with control group. The statistical society were high school males with obsessive-compulsive disorder in Isfahan during the second semester of the academic year of 2015-2016; who were referred to Isfahan psychotherapy and counseling centers.They were 30 students who were selected by purposive sampling method. Then they were randomly divided into experimental (15 students and 15 parents) and control groups (15 students and 15 parents). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) enriched with compassion was implemented for 2- hour 28 counseling sessions weekly، but the control group did not receive any intervention. The research instrument was obsessive-compulsive Yale - Brown Scale. Data was analyzed by using variance analysis of repeated measures. The results indicated that ACT enriched with compassion influenced on obsessive symptoms of high school males with Obsessive Compulsive Disorder. Therefore، the use of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) enriched with compassion is an effective treatment for obsessive-compulsive disorder in high school males’ obsessions with Obsessive Compulsive Disorder.
ملخص الجهاز:
اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد غنی شده با شفقت بر علایم وسواس دانش اموزان مبتلا به وسواس فکری عملی ٢** و راضیه ایزدی سعید ظهیری * ١*، اکرم دهقانی ** ***3 *** چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پـذیرش و تعهـد غنـی شده با شفقت ، بر وسواس دانش آموزان دبیرستانی مبتلا بـه اخـتلال وسـواس فکـری عملـی شـهر اصــفهان بـود.
درمـان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به جای تغییر مستقیم این گونـه افکـار، احساسـات و علائـم بدنی بر کارکرد آن ها تمرکز می شود(ایزدی ، عسگری ، نشاط دوست و عابـدی ، ١٣٩٠) هـدف ، دست یابی به یک زندگی غنی شده به جهت افـزایش انعطـاف پـذیری روان شـناختی از طریـق پذیرش : دریافتن یک موقعیت و رها کردن برنامۀ کنترل نشانه های ناکارآمد( ایـزدی و عابـدی ، ١٣٩٢).
Goodman, Prince, Rasmussen, Mazure &amp; Fleischmann Hill </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> یافته ها برای بررسی فرضیۀ پژوهش با مدنظر قرار دادن پیش فرض های مربوط به آزمون های آمـاری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد، ابتدا آمار توصیفی شـرکت کننـده هـای نمونه در جدول ٣ گزارش شده است ، بر اساس یافته ها میـانگین وسـواس در گـروه آزمـایش ، میانگین نمره های پس آزمون و پیگیری نسبت به پیش آزمون تغییـر یافتـه اسـت ، امـا در گـروه کنترل در هرسه بار آزمون تفاوت به اندازة گروه آزمایش محسوس نیست .
Effect of acceptance and commitment therapy in quality of life in women with chronic low back pain, Journal of Behavioral Sciences,8(1):89-96, (Text in Persian).