خلاصة:
هدف: هدف این مطالعه، دستیابی به الگویی کارامد برای تدریس «عرفان عملی در اسلام» در مقام یکی از
تاثیرگذارترین دروس عمومی دانشگاهها بود. آسیب شناسی تدریس این درس مهم است؛ به کارگیری روش ناکارامد، نتیجه معکوس می دهد. بنابر این، سخن گفتن از الزامات و راهکار موفقیت آمیز آموزشی، با توجه به رواج گونه های مختلف معنویتهای کاذب، ضرورت دارد
روش: بهره گیری از روش پیمایشی و آماری و ارائه پراکندگی داده ها بر پایه مطالعات نظام مند چند ترم و نیز به کارگیری روش تحلیلی- توصیفی.
یافته ها:
( 1) بر پایه نمودارهای ابتنا یافته بر چهار شاخصه، رشد قابل توجهی از معنویتهای کاذب را شاهد هستیم؛ ( 2) همچنین انگارة دشوارگی از معنویت اسلامی وجود دارد. ( 3) راهکار ارائه شده، در تقویت نگرشها نسبت به معنویت اسلامی و کاربردی بودن آن موثراست.
نتیجه گیری: در این مطالعه با تبیین شیوه مواجهه با آموزش معنویت اسلامی، به راهکار تدریس موفق به عنوان طرح پیشنهادی برای تالیف کتابی آموزشی اشاره شده است. الگوی مدنظر این مطالعه، بر مقایسه استوار است. در الگوی مقایسه ای، راه رسیدن انسان به معنویت، با سنجش معنویت راستین و معنویت های پوشالین و راهبردها و تاکتیک های آنها طراحی می شود.
“practical mysticism in Islam” as the most effective general university units. There is an important problem that how this unit is taught! Due to the importance of method of teaching this unit، employing inefficient methods is resulted in converse consequences. Thus as for the currency of new spiritualities، discussion about requirements and favorable methods of teaching this unit is important.
Method: In this study، we used statistical method and descriptive analysis based on systematical study in some terms of scholastics.
Results: (1) Based on the charts with 4 criterions، considerable development of false spiritualities is seen. (2) There are some images that Islamic spirituality is difficult & unreachable. (3) Presenting solution increases positive attitude to Islamic spirituality and has noticeable influence on its efficiency.
Conclusion: In this article، we discus solution of favorable teaching & our proposal model can be used in writing new educational books. This model is based on comparison. Comparative model explains the teachings of the mystical schools and analysis their strategies and techniques that appears in right and wrong positions.
ملخص الجهاز:
نتیجهگیری: در این مطالعه با تبیین شیوۀ مواجهه با آموزش معنویت اسلامی، به راهکار تدریس موفق به عنوان طرح پیشنهادی برای تألیف کتابی آموزشی اشاره شده است.
از مؤلفههای مهم زیست انسانی، نیازمندی او به معنویت است؛ما کدامین معنویت میتواند جان انسان را سیراب کند و آسیبهای روانی در او ایجاد نکند؟ این درس، با تحلیل معنویتی که بر پایۀ واقعیت است، تلاش دارد زندگی انسان را به نحو بنیادین معنوی سازد.
اما این امر را چگونه میتوان تحلیل کرد؟ چه الزامات و راهکارهایی در این مسئله وجود دارد؟ درس عرفان عملی در اسلام از مهمترین درسهای معارف اسلامی است.
بدینسان با توجه به رشد معنویتهای غیر اسلامی و با عنایت به آسیبهای آنها، شایسته است در سطح دانشگاهی، درس عرفان عملی در اسلام با جهتگیری کاربردی تدریس شود.
آشنایی با معنویت راستین، کاربردی بودن آن، ترسیم توانمندی معنویت اسلامی در قبال معنویتهای دیگر، احساس اتکا به حقیقتی ابدی و فناناپذیر، توجه به خود، امید، آرامش، شادی و اخلاقی زیستن در جامعۀ ایرانی- اسلامی، از جمله مهمترین پیامدهای چنین سنجشهایی است.
بدون استفاده از دادههای روز راه به جایی خواهد برد؟ تدریس موفق این درس چگونه باید باشد؟ چگونه معنویت راستین را معرفی کنیم تا هم حقانیت و اعتبار آن رخ بنمایاند و نیز شاهد تأثیرگذاری آن باشیم؟ راهکار ارائه شده در این جستار، بر سنجش مقایسهای استوار است.
به نحو کاربردی چگونه میتوان این مسئله را برای دانشجو که تلقی زندگی در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، بیان کرد؟ توانمندی داشتههای معنویت اسلامی با سنجش با دیگر معنویتها باید روشن شود.