خلاصة:
نجات بشر توسط منجی در آخرالزمان، از بحث های مهمی است که ادیان مختلف، ازجمله ادیان ابراهیمی به آن پرداخته اند. در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان، آیات متعددی در مورد منجی آخرالزمان و عناوین مربوط ملاحظه می گردد. یکی از این عناوین «پسر انسان» است. اندیشمندان یهودی معتقدند پسر انسان همان منجی آخرالزمان است؛ اما اندیشمندان مسیحی ضمن تفسیر های مختلف از پسر انسان، معتقدند با توجه به کلمات عیسی پسر انسان خود او است که در پایان دنیا برمی گردد و ملکوت الاهی را برپا می کند؛ اما با توجه به بررسی ویژگی های کارکردی که برای پسر انسان در کتاب مقدس ذکرشده است، می توان نتیجه گرفت که پسر انسان از شخصی متعین خارج می شود و احتمال این که پسر انسان غیر از عیسی باشد، تقویت می گردد.
این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین جایگاه اصطلاح آخر الزمانی «پسر انسان» در کتاب مقدس، تطبیق آن را بر مهدی موعود بررسی کند.
ملخص الجهاز:
"شباهتهای مهدی4 با پسر انسان در ظهور علاوه بر اینکه بین مهدی4 و پسر انسان، مشترکاتی از حیث کارکرد وجود دارد؛ در بعضی از خصوصیات دیگر، مانند آنچه در مقوله ظهور است، مشترکات عمیقی دیده میشود؛ زیرا پسر انسان در خیلی از مباحثی که با ظهور گرهخورده است، مانند حوادث قبل و بعد و حین ظهور، نحوه ظهور و جمع شدن یاران آن و زمان ظهور، با مهدی4 مشترک است که به بررسی مواردی از آنها که در کتاب مقدس و روایات اسلامی صراحت بیشتری دارد، پرداخته میشود: 1.
در عهد جدید که بیشترین کاربرد لفظ «پسر انسان» در اصطلاح آخرالزمانی وجود دارد، پسر انسان بر عیسی7 منطبق داده میشود؛ مخصوصا بر اساس عبارتهایی که عیسی7 خود را صریحا «پسر انسان» معرفی میکند؛ اما چون دو دوره و نقش برای حضرت عیسی7 متصور است، در مواردی که عیسی7 خود را پسر انسان معرفی میکند و به زمان قبل از تصلیب اشاره دارد؛ در این صورت، مفهوم پسر انسان کاملا بر حضرت عیسی7 منطبق است؛ اما در مواردی که به زمان پس از تصلیب و پایان جهان اشاره دارد، معلوم نیست عیسی7 از مفهوم پسر انسان خودش را اراده کرده باشد، بلکه ممکن است نجاتدهنده دیگری را که پسر انسان است، اراده کرده باشد: چنان که برخی از علمای مسیحی میگویند در بیشتر موارد، مراد از پسر انسان خود عیسی7 نیست، بلکه باید شخص دیگری مراد باشد؛ و لذا برخی صاحب نظران معتقدند در مواردی که مراد از پسر انسان خود عیسی7 نیست، منظور موجود انسانی (آدمیزاد) است که در این صورت مسیح با افراد مطهر جامعه حکومت برپا میکند که تنها مسیح را شامل نمیشود، بلکه افراد دیگری را نیز شامل میگردد."