خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی قلدری بر اساس مولفه های تحول مثبت نوجوانی و رضایت از زندگی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان مقطع متوسدطه استان قم بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 385 نفر ( 198 نفر ختتر و 187 نفر پسر) به روش خوشه ای چندمرحلده ای انتخاب شد. برای جم آوری داده ها از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلددو و همکاران، پرسشنامه قلدری ایلی نویز و مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلید داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام)استفاده شد. نتایج حاص از تحلی آماری نشان دادند بین مولفه های تحول مثبت نوجوانی(شایستگی، اطمینان، منش، مراقبدت و ارتباط ) و قلدری رابطه منفدی و معنادار، بدین مولفه های تحول مثبت نوجوانی (شایستگی، اطمینان، مدنش، مراقبدت و ارتباط) و رضایت از زنددگی رابطه مثبت و معنادار و بین مولفه های قلدری( قلدری، قربانی و نزاع) و رضایت از زندگی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتدایج تحلی رگرسیون گام به گام نیز نشان دادند مولفه های ارتبا ، مراقبت، رضایت از زندگی و اطمینان بده ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی قلدری دانش آموزان دارند و درمجموع، 31 درصد از واریانس قلدری با متغیرهای پیش بین تبیین شد. نتایج خاص از این یافته ها به ضرور توجه به منابع تحول مثبت نوجوانی در تقویت رضایت از زندگی و کاهش پرتاشگری و قلدری دانش آموزان تاکید کرد.