خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید روستایی استان مازندران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران عامل تعاونی های تولید روستایی استان مازندران (183=N) تشکیل دادند که از میان آنها، 125 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند (125=n). ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که روایی آن با کسب نظر استادان و متخصصان فن و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0.73 – 0.97) تایید شد. طبق نتایج توصیفی تحقیق، 40.8 درصد پاسخگویان وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در تعاونی ها را در سطح متوسط ارزیابی کردند. بر این اساس می توان گفت که وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید روستایی در جایگاه مناسب قرار ندارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون خطی چندگانه به شیوه گام به گام، چهار عامل اطلاعاتی- ارتباطی، مشارکتی، شخصیتی و تحصیلات به عنوان عوامل تبیین کننده و تاثیرگزار بر وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی شناسایی شدند که در این میان، عامل مشارکتی با میزان بتای 0.365 بیشترین میزان تاثیر را در تبیین متغیر وابسته دارد. چهار عامل مذکور در مجموع 51.2 درصد از تغییرات وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی را تبیین کردند.
This study designedto investigate the affecting factors on marketing information system in rural cooperatives in Mazandaran province. The target population was all managers of rural cooperatives in Mazandaran province (N=183)، according to Krejcie and Morgan’s Table،125 persons were chosen as sample using sampling (n=125). The instrument of research was the questionnaire that its validity was established by a panel of experts and its reliability was confirmed by Cronbach alpha coefficient (0.73 to 0.97). The descriptive result of research indicated that the statue of marketing information system in rural cooperatives was at average level as perceived by the %40.8 of respondents' viewpoints. Accordingly، it was stated that status of rural cooperatives marketing information system was not in a proper and expected position. The results of the stepwise multiple regression showedthat four factors including information-communication، participation، personality and education were identified as factors that effect on the marketing information system. Meanwhile، participation factor (beta= 0.365) was most effective in explaining the dependent variable. The results revealed that 51.2 percent of variations in the dependent variable are identified bymentioned four factors.