خلاصة:
در محیط پرچالش هزاره جدید و در عرصه رقابت میان سازمانها، ﯾﮑﯽ ﺍز ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺍﺧﺬ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺳﺮﯾﻊ، دﻗﯿﻖ و ﺻﺤﯿﺢ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﭼﺮﺍﮐﻪ ﺍوﻟﯿﻦ ﻗﺪم در ﺍﺟﺮﺍی وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺑﺪون وﺟﻮد ﺍﻃﻼﻋﺎت امکانپذیر ﻧﯿﺴﺖ، ﻟﺬﺍ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﭼﻨﯿﻦ وﻇﯿﻔﻪﺍی ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎت ﻻزم ﺑﺮﺍی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ است. تکنولوژی اطلاعاتی موجب سادهتر شدن ارتباطات در درون سازمانها شده است و موجب شده به کارکنان اختیارات بیشتری داده شود تا آنها بتوانند به اطلاعات کاملتری دست یابند که در نتیجه، کارها با سرعت بیشتری انجام گیرد و تصمیمگیری باتوجه به محیط خارجی پویا از سرعت لازم برخوردار گردد. این تکنولوژی بر روی ساختار سازمانها تاثیر گذاشته و باعث افقی شدن ساختار سازمانها گردیده است. آنارشیسمهای اطلاعاتی بر ابعاد گوناگونی از سازمان میباشد که در این مقاله سعی شده به اثرات رفتاری این سیستمها پرداخته شود. این آثار بر رفتارهای فردی از لحاظ اخلاق و امور شخصی و بر رفتارهای گروهی از لحاظ تصمیمگیری، ارتباطات سازمانی و رهبری مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع میتوان گفت سیستمهای اطلاعاتی موجب سادهتر شدن ارتباطات در درون سازمانها شده است و موجب شده به کارکنان اختیارات بیشتری داده شود تا آنها بتوانند به اطلاعات کاملتری دست یابند که در نتیجه، کارها با سرعت بیشتری انجام گیرد و تصمیمگیری باتوجه به محیط خارجی پویا از سرعت لازم برخوردار گردد.
ملخص الجهاز:
بعبارتی امروزه مدیریت بدون داشتن اطلاعات موردنیاز خود در مقاطع زمانی خاص قادر به رهبری سازمان خویش برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نمیباشد بعبارت دیگر هر عملی در سازمان به نتیجه فرایند تصمیمگیری در سطح مختلف مدیریتی آن سازمان بستگی دارد و بدیهی است که اطلاعات درست به موقع متناسب با موضوع و برخوردار از جامعیت لازم، برای عملکرد بهینه مدیران امری حیاتی است چراکه مدیران با دریافت اطلاعات و پردازش آن به شناختی دست مییابند که براساس آن گزینههای ممکن در حل مسائل را تشخیص داده و مناسبترین آنها را انتخاب میکند و از آنجا که زیباترین و موثرترین جلوه اطلاعات در سازمان، ارائه اطلاعات درست و به موقع به مدیریت سازمان است تا از این طریق مدیران را در عملکردشان یاری کند، پس بایستی گفت که از اطلاعات در سازمان بعنوان سیستمی یاد میشود، که امروزه در مدیریت و اداره سازمانهای مختلف آن را بعنوان سیستم اطلاعات مدیریت میشناسند.
میتوان سیستمهای اطلاعاتی را مجموعهای از اجزا به هم وابسته دانست که اطلاعات را جمعآوری، ذخیره و توزیع میکنند تا از فرایند تصمیمگیری و کنترل سازمان پشتیبانی گردد و به علت گستردگی و پیچیدگی موجود در سیستمها، مدیران و متخصصان اطلاعاتی به سیستمهای اطلاعاتی یعنی سیستمهایی که به کمک ابزارهای رایانهای و فناوری اطلاعات به گردآوری اطلاعات و پردازش میپردازند رو آوردهاند؛ این سیستمها که گردآوری و سازماندهی دادهها و تولید اطلاعات و انتقال آن را به مدیران به انجام میرسانند، همچون ناظری مقتدر در تمامی سطوح سازمانها حضور یافته و حیطه معرفتی مدیر را توسعه داده و بینش وی را برای اتخاذ تصمیمات صحیح مهیا میسازد (Akgu and Others, 2006).