خلاصة:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﯿﯿﻦ اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ در رﺷﺘﮥ ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در دوره ﻫﺎی زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ در اﯾﻦ ﺣﻮزه، اﻣﺮی ﺿﺮوری اﺳﺖ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻘﺎﻻﺗﯽ را ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﺮان و ﺟﻬﺎن ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ.
روش ﺷﻨﺎﺳﯽ: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ روش ﺳﻨﺪی ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ 73 ﻣﻘﺎﻟﻪ را ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﺮد. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ )ﻓﺮاواﻧﯽ و درﺻﺪ ﻓﺮاواﻧﯽ( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻌﺪاد ﻣﻘﺎﻻت در اﯾﺮان در ﻃﯽ ﺳﺎل ﻫﺎی 1390-1386 و در ﺧﺎرج از اﯾﺮان در ﺳﺎل ﻫﺎی 2015-2011 ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻠﯽ ﮐﺘﺎﺑﺪاری و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﺮان و ﻣﺠﻠﻪ ﻫﺎی »ﻓﻠﺴﻔﻪ و ﻋﻤﻞ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ« و »اﻧﺠﻤﻦ اﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت« ﺧﺎرج از اﯾﺮان ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻌﺪاد ﻣﻘﺎﻟﻪ را داﺷﺘﻨﺪ. در ﺑﯿﺸﺘﺮ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ، از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا و ﮐﺘﺎب ﺳﻨﺠﯽ و از اﺑﺰار ﺳﯿﺎﻫﻪ وارﺳﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻌﺪاد ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﯾﺮان، اﻣﺮﯾﮑﺎ، ﻫﻨﺪ و ﻧﯿﺠﺮﯾﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻘﺎﻻت و ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻮده اﻧﺪ. ﮔﺮاﯾﺶ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ در اﯾﺮان ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﻮﺿﻮع »ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ« و در ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺳﻤﺖ »ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت« ﺑﻮد.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻫﺮ زﻣﺎن ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﮔﺮاﯾﺶ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ در رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻢ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮده اﻧﺪ. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ، در ﯾﮏ دوره زﻣﺎﻧﯽ ﺧﺎص ﺑﻪ ﺑﻌﻀﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﺤﺚ روز اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه اﻧﺪ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﯽ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ و اﻫﻤﯿﺖ ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده اﻧﺪ. ﮔﺮاﯾﺶ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ در اﯾﺮان ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ رﺷﺘﻪ؛ اﻣﺎ در ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر، ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﮐﺎرﺑﺮدی ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻓﻨﺎوری در اوﻟﻮﯾﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﻗﺮار داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.