خلاصة:
سابقه و هدف: با توجه به پژوهشهای صورت گرفته، مصرف مواد یکی از مسائل سلامت جامعه ایرانی است و علاوه بر افزایش شیوع، سن شروع مصرف نیز کاهش یافته و به اوایل نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. هدف از این پژوهش، توسعه برنامه خانوادهمحور پیشگیریکننده از شروع زودرس مصرف مواد در کودکان (مطالعه خانواده من) با بهرهگیری از رویکرد برنامهریزی نقشهنگاری مداخله بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر پروتکل مطالعهای است که در آن رویکرد نقشهنگاری مداخله به عنوان چارچوب برنامهریزی برای توسعه برنامه مطالعه خانواده من استفاده شد. در این مطالعه شش گام نقشهنگاری مداخله تکمیل گردید. اساس نیازسنجی مصاحبه با متخصصان و بررسی ادبیات مرتبط بود. در گام دوم از تقاطع اهداف عملکردی و تعیینکنندههای مرتبط در ماتریکسها، اهداف تغییر نگارش شدند. در ادامه، پس از طراحی برنامه و برنامهریزی پیادهسازی مداخله، طرح ارزشیابی برنامه تکمیل گردید.
یافتهها: استفاده از رویکرد نقشهنگاری مداخله ما را در توسعه یک برنامه نظامند، نظریه و شواهدمحور، همچنین مشخص ساختن پیامدها، اهداف عملکردی و تغییر، تعیینکنندهها، روشهای تغییر نظری و کاربردهای عملی، برنامه مداخله، انتشار و ارزشیابی گام به گام راهنمایی و کمک کرد.
نتیجهگیری: نقشهنگاری مداخله یک رویکرد نظامند، نظریه و شواهد محور به منظور توسعه برنامه ارتقاء سلامت با کیفیت ادامهدار را فراهم میکند.
Background and Objectives: Based on different studies, substance use is one
of the health problems in the Iranian society. The prevalence of substance
use is on a growing trend; moreover, the age of the onset of substance use
has declined to early adolescence and even lower. Regarding this, the present
study aimed to develop a family-based early-onset substance use prevention
program in children (i.e., My Family-Study) by using intervention mapping
approach.
Materials and Methods: This study descirbes the research protocol during
which the intervention mapping approach was used as a framework to
develop My Family-Study. In this study, six steps of intervention mapping
were completed. Interviews with experts and literature review fulfilled the
need assessment. In the second step, the change objectivs were rewritten
based on the intersection of the performance objectives and the determinants
associated in the matrices. After designing the program and planning the
implementation of the intervention, the evaluation plan of the program was
accomplished.
Results: The use of intervention mapping approach facilitated the developpment
of a systematic as well as theory- and evidence-based program.
Moreover, this approach was helful in the determination of outcomes,
performance and change objectives, change of determinants, theoretical
methods, practical application, intervention, dissemination, and evaluation
program.
Conclusions: As the findings of this study indicated, the intervention
mapping provided a systematic as well as theory- and evidence-based
approach to develop a quality continuing health promotion program.