خلاصة:
امروزه اگرچه صنعت گردشگری در استان خراسان جنوبی نسبت به گذشته به طور فزاینده¬ای دستخوش تغییر گشته و شاهد توسعه این صنعت هستیم؛ لکن فقدان تحقیقات علمی در زمینه گردشگری کاملا محسوس است. تعداد فعالان در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حال حاضر نسبت به جمعیت منطقه افزایش یافته است؛ لیکن از جانب دیگر مدیران پس از مدتی فعالیت، تصمیم به خروج از این کسب و کار می¬گیرند. کارکنان نیز از شرایط کاری خود رضایت ندارند. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی و کاربردی است که به منظور آسیب¬شناسی روابط انسانی با استفاده از مدل شش بعدی وایز بورد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه پژوهش، از روش سرشماری استفاده شد که از تعداد 105 پرسش¬نامه توزیع شده، 86 مورد که بهصورت درست تکمیل شده بود جمع¬آوری و تجزیه و تحلیلها بر اساس این تعداد صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان خراسان جنوبی براساس مدل شش بعدی وایز بورد وضعیت مناسبی ندارد و کارکنان از هر گونه تغییر در راستای بهبود شرایط استقبال می کنند.
Despite significant changes and developments in the tourism industry in South Khorasan Province, there is almost no systematic and scientific investigation in this area. Given the region’s population, the number of tourism agencies and related activities has increased. However, these businesses are not stable, and managers of such agencies leave their businesses after a period. Employees, too, dislike their working conditions. This study followed an applied and descriptive approach. The study included all tourism agencies in South Khorasan and considered all their employees. The statistical population comprised 105 employees of tourism agencies. Data were gathered based on a standard questionnaire where scores above 4 showed problems with the functionality of organizations; scores closer to 7 illustrated essential problems; and the scores below 4 showed negligible problems. Weisbord Six-Box Model was used to analyze the data. The results showed that the tourism industry in South Khorasan was not in proper condition and that people working in this area were looking for some improvements in their conditions.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش حاکی از آن است که دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اسـتان خراسـان جنوبی براسـاس مدل شـش بعدی وایز بورد وضعیت مناسبی ندارد و کارکنان از هر گونه تغییر در راستای بهبود شرایط استقبال میکنند.
با توجه به هدف پژوهش حاضر فرضیه های زیر مطرح شد: فرضیه های تحقیق ١- کارکنان دفاتر خدمات مسـافرتی و گردشـگری اسـتان خراسان جنوبی بر اساس ابعاد مدل شــش بعدی وایز بورد، بعد اهداف ســازمانی را در محل کار خود اثربخش ارزیابی نمیکنند.
٢- کارکنان دفاتر خدمات مسـافرتی و گردشـگری استان خراسان جنوبی بر اساس ابعاد مدل شــش بعدی وایز بورد، بعد ســاختار ســازمانی را در محل کار خود اثربخش ارزیابی نمیکنند.
٣- کارکنان دفاتر خدمات مسـافرتی و گردشـگری اسـتان خراسان جنوبی بر اساس ابعاد مدل شـش بعدی وایز بورد، بعد ارتباطات سازمانی را در محل کار خود اثربخش ارزیابی نمیکنند.
یکی از این حوزه ها، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هستند که با توجه به برگزاری دوره مدیر فنی بند ب در استان ، امروزه تعداد ٢٧ دفتر فعال در زمینه خدمات گردشگری در شهرهای مختلف استان وجود دارد که اطلاعات آن ها در جدول ١ آمده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) باتوجه به نتایج حاصـل از تحلیل پرسـش نامه های جمع آوری شده ، کارکنان وضعیت محیط داخلی دفتر محل کار خود را بر اساس مدل شش بعدی وایز بورد مطلوب ارزیابی نمیکنند و در نتیجه در مقابل پدیده تغییر از خود مقاومت نشـــان نمیدهند.