خلاصة:
نهضت سترگ عاشورا آموزهها و پیامهای پیدا و پنهان فراوانی برای ابعاد مختلف زندگی انسان دارد. یکی از مهمترین ابعاد این نهضت بزرگ، بعد سیاسی آن است که میتواند دلالتهای فراوانی برای تربیت بعد سیاسی دانشآموزان و تدوین یک برنامه درسی سیاسی داشته باشد که نقش مهمی در موفقیت و رشد بعد سیاسی و اجتماعی دانشآموزان دارد. هدف این مقاله تعیین دلالتهای نهضت عاشورا برای تربیت سیاسی است. روش پژوهش تحلیل و تفسیر مفهومی است. یافتهها نشان میدهد مؤلفههای مهم تربیت سیاسی براساس نهضت عاشورا شامل حمایت از حق و مقابله با باطل، امر به معروف و نهی از منکر، نپذیرفتن ذلت، عزتمندی و سربلندی، عدالتخواهی، بصیرت و تدبیر، آزادی و آزادگی، مسئولیتپذیری و نظارت همگانی مردم بر مسائل سیاسی، تأکید بر نقش نخبگان و دانشمندان در مسائل سیاسی و سرانجام ولایتمداری است.
ملخص الجهاز:
یکی از مهمترین ابعاد این نهضت بزرگ، بعد سیاسی آن است که میتواند دلالتهای فراوانی برای تربیت بعد سیاسی دانشآموزان و تدوین یک برنامه درسی سیاسی داشته باشد که نقش مهمی در موفقیت و رشد بعد سیاسی و اجتماعی دانشآموزان دارد.
یافتهها نشان میدهد مؤلفههای مهم تربیت سیاسی براساس نهضت عاشورا شامل حمایت از حق و مقابله با باطل، امر به معروف و نهی از منکر، نپذیرفتن ذلت، عزتمندی و سربلندی، عدالتخواهی، بصیرت و تدبیر، آزادی و آزادگی، مسئولیتپذیری و نظارت همگانی مردم بر مسائل سیاسی، تأکید بر نقش نخبگان و دانشمندان در مسائل سیاسی و سرانجام ولایتمداری است.
در برنامه درسی سیاسی باید به این مؤلفه مهم توجه و تلاش شود تا روحیه نپذیرفتن ذلت در دانشآموزان نهادینه شود؛ زیرا ذلتپذیری آسیب مهمی برای دینداری مردم است که موجب میشود جبّاران و ستمگران بر جامعه حاکم شوند، ولی اگر انسانها با عزت زندگی کنند، قطعاً خط سیر جامعه سر از ستم و بیعدالتی درنمیآورد.
در غرب، تربیت سیاسی بیشتر بر مبنای نظریه تعلیم و تربیت انتقادی بنا شده است و براساس این برنامه درسی میتواند بهعنوان پایهای برای علاقهمندی بیشتر افراد به نظام آموزشی باشد.
بهطور خلاصه برنامه درسی سیاسی براساس نهضت عاشورا با الگو گرفتن از شخصیت و رفتار امام حسین و یاران ایشان در رویداد کربلا در پی تربیت دانشآموزانی است که معرفت، شعور و شور حسینی را در تمامی ابعاد زندگی خود جاری و ساری ببینند.