خلاصة:
به نظر می رسد امروزه مشکلات زیست محیطی و آگاهی از نابودی منابع طبیعی، مسئله حفاظت از محیط زیست را برجسته نموده و شهروندان، سازمانها و موسسات سرتاسر جهان را بیشتر از 30 سال پیش نگران کرده است، که این نگرانی جامعه نسبت به محیطزیست منجر به پیدایش نوع جدیدی از مصرف کنندگان گردیده و سبب شده است تا تصمیمات جدیدی را در خریدهای خود نشان دهند. لذا با توجه به نقش پراهمیت مسائل زیست محیطی و اجتماعی برای مشتریان، توجه به اینکه چه فاکتورهایی در فرآیند تصمیم گیری خرید مشتری تاثیر می گذارد مهم باشد. مطالعه حاضر بررسی و تحلیل تفاوت های جنسیتی بر تصمیم خرید سبز در مصرف کنندگان شهر تهران را مورد ارزیابی قرار داده است. هدف اصلی این پژوهش، تبیین تاثیر عوامل دموگرافیک از جمله جنسیت بر تصمیم خرید سبز است. از روش های مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل واریانس برای تجزیه وتحلیل فرضیه ها و مدل پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش؛ شامل 384 نفر از مصرف کنندگان محصولات سبز در شهر تهران (به صورت تصادفی)بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که جنسیت از عوامل دموگرافیک بر تصمیم خرید سبزموثر بوده و در این پژوهش به اثبات رسیده است
ملخص الجهاز:
بررسی و تحلیل تفاوتهای جنسیتی بر تصمیم خرید سبز (مطالعه موردی: شهر تهران) آمنه نجفی کیارودی1، موسی احمدی 2 و رسول لطفی 3 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی، موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران 2 استادیار گروه مدیریت-دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، دانشکده مدیریت و حسابداری، قزوین، ایران 3 دانشجوی دکترای آمار، موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران چکیده ﺑﻪ ﻧﻈﺮ میرسد اﻣﺮوزه ﻣﺸﻜﻼت زیستمحیطی و آگاهی از نابودی منابع طبیعی، مسئله حفاظت از محیط زیست را برجسته نموده و ﺷﻬﺮوﻧﺪان، سازمانها و مؤسسات ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن را ﺑﻴﺸﺘﺮ از 30 سال ﭘﻴﺶ ﻧﮕﺮان ﻛﺮده است، که این نگرانی جامعه نسبت به محیطزیست منجر به پیدایش نوع جدیدی از مصرفکنندگان گردیده و سبب شده است تا تصمیمات جدیدی را در خریدهای خود نشان دهند.
جدول 1 سؤالات مربوط به پرسشنامه پژوهش، منبع (ژائو و همکاران، 2014) (به تصویر صفحه رجوع شود ) ابعاد شماره سؤالات نگرش نسبت به مصرف سبز سؤالات 1 تا 5 موارد مربوط به محیطزیست سؤالات 6 تا 8 درک مؤثر مصرفکننده سؤالات 9 تا 10 تأثیر خارجی سؤالات 11 تا 13 رفتار مصرفکننده سبز سؤالات 14 تا 18 يافته ها همانطور که توضیح داده شد، در روشهای توصیفی تلاش بر آن است تا با ارائه جدول و استفاده از ابزارهای آمار توصیفی نظیر؛ شاخصهای مرکزی و پراکندگی، به توصیف دادههای تحقیق پرداخته شود، تا این امر به شفافیت موضوع کمک کند.