خلاصة:
یکی از موضوعات مورد علاقه محققین مطالعه رفتار مصرف کننده است. برای اکثر افراد، خرید کردن بخش کوچکی از فعالیت روزمره می باشد. با این حال، برای برخی دیگر خرید کردن میتواند بخش اصلی زندگی آنها، که همه چیز را تحت شعاع قرار می دهد، محسوب شود. بررسی ادبیات ارتباط خریدار-فروشنده نشان میدهد که میان حفظ مشتریان و آگاهی آنان رابطه مثبتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ادراک و دانش مشتریان صنعت پوشاک از محصولات بر رفتار خرید آنها است.ابزار جمع آوری اطلاعات میدانی مورد نیاز این پژوهش پرسش نامه ای است که روایی آن از روش اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (با نمره نهایی 0/78 ) مورد تایید قرار گرفت. در ادامه، جهت آزمون فرضیه ها، اطلاعات به
دست آمده با استفاده از آزمون های همبستگی و رگرسیون در نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه تحقیق شامل کلیه مصرفکنندگان برندهای خارجی و ایرانی پوشاک در شهر تهران است که با توجه به حجم بسیار بالای جامعه، نامحدود فرض شد. حجم نمونه نیز بر اساس فرمول جامعه نامحدود کوکران 385 نفر محاسبه گردید. این تعداد با استفاده از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.حاصل آزمون فرضیه ها، تایید هر هشت فرضیه پژوهش بود که بر این اساس، تاثیر ادراک و دانش مشتریان صنعت پوشاک از محصولات و ابعاد آنها بر رفتار مصرف کنندگان مورد تایید قرار گرفت. در پایان، پیشنهاداتی جهت شرکتهایی که قصد اثرگذاری بر رفتار مشتریان خود را از طریق بهبود ادراک و دانش آنان از
محصولات دارند، مطرح گردید.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ادراک و دانش مشتریان صنعت پوشاک از محصولات بر رفتار خرید آنها است.
حاصل آزمون فرضیهها، تأیید هر هشت فرضیه پژوهش بود که بر این اساس، تأثیر ادراک و دانش مشتریان صنعت پوشاک از محصولات و ابعاد آنها بر رفتار مصرف کنندگان مورد تأیید قرار گرفت.
بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش حاضر به شرح زیر خواهد بود: «ادراک و دانش مشتریان صنعت پوشاک از محصولات بر رفتار خرید آنها چه تأثیری دارد؟» یافتههای حاصل از پژوهشها بیان میكند كه تنها راضی كردن مصرفكنندگان در بازار رقابتی امروز، برای ادامه موفقیت كافی نیست.
آنها دانش مصرفكننده را در سه بعد دانش نسبت به شناسه والد، طبقه محصول اصلی و طبقه توسعه داده شده مورد توجه قرار دادند و نتایج نشان داد كه این ابعاد بر پذیرش توسعه شناسه تأثیرگذار میباشد مدل مفهومی تحقیق در این پژوهش برای تعریف عملیاتی سازههای متغیر «ادراک مشتریان از محصولات» از مدل فوتیادیس و استایلوس (2016) استفاده شده است.
بنابراین مدل مفهومی پژوهش به شرح زیر است: (به تصویر صفحه رجوع شود ) شکل 1-1) مدل مفهومی (تلفیقی از فوتیادیس و استایلوس (2016)، فلاین و گلداسمیت (1999) و لورین و لیلجاندر (2006)) بر این اساس فرضیات به شرح زیر تدوین می گردد: فرضیههای اصلی: ادراک مشتریان از محصولات بر رفتار خرید آنها مؤثر است.
Impact of Relationship Marketing Tactics (RMT’s) & Relationship Quality on Customer Loyalty: A Study within the Malaysian Mobile Telecommunication Industry.