خلاصة:
فرایند جهانی شدن گویای تلاش برای یکسانسازی فرهنگی از طریق ایجاد بازارهای گسترده برای تولید کالاهای مشابه در شکل انبوه است. در عمل فشار برای از میان بردن خرده فرهنگ ها طی سال های گذشته به مقاومت قومی منجر شده است که گویای تمایل شدید به ایجاد تعلق های هویتی برای جلوگیری از حذف فرهنگ های قومی است. کشور ایران از بارزترین نمونه های تنوع فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی در جهان است که برخلاف اکثر کشورهای چند قومیتی، تنوع و تکثر قومی محلی یا موزاییک بودن پهنه فرهنگی آن، درون زا و بومی است. شهر کرمانشاه با توان های توسعه ای بسیار، با تعلق قومی جماعتی قوی، می تواند پیش زمینه ایجاد بازارهای گردشگری قومی باشد. قومیت کرد از استمرار و پیوستگی فرامرزی برخوردار است که می تواند توان منطقه ای در حوزه کالایی شدن (گردشگری، رسانه و ...) باشد. این مساله که چگونه از توان های قومی جهت نیل به اهداف توسعه اجتماعی در سطح محلی، منطقه ای و ملی می توان بهره برد، حایز اهمیت است. روش تحقیق از نوع کاربردی ـ توسعه ای و شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای است. جامعه آماری 40 نفر از مدیران شهری و 340 نفر از گردشگران می باشند. در مجموع اکثر پاسخگویان نمایه های قومی فرهنگی اثرگذار در توسعه گردشگری قومی در سطح شهر کرمانشاه را ضعیف و متوسط ارزیابی کرده اند. نتایج آزمون کای اسکوئر در بررسی کمیت توسعه گردشگری اجتماع محور با تاکید بر جنبه های قومی محلی در شهر کرمانشاه معنی دار است. از آنجا که مقدار (sig) یا سطح معنیداری متناظر با این آماره کوچکتر از مقدار
ملخص الجهاز:
بنابراین ، برای دستیابی به هماهنگی های بیشتر لازم است در این خصوص تصمیمات مدیریتی اتخاذ و با استفاده از مدیران کارآزموده و متخصص برنامه ریزی در گونه های مختلف گردشگری را در اولویت برنامه ها قرار داد؛ راجع به نقـش مـدیریت شهری در برنامه ریزی برای توسعه گردشگری قومی اکثریت پرسش شوندگان یعنی ، ٦٢/٥ درصد، مدیریت شهری را در برنامه ریزی گردشگری قومی ، ضعیف ارزیابی کردهاند؛ در زمینه آموزش مردم محلی برای توسعه گردشگری قومی ٤٧/٥ درصد پاسخگویان میزان آموزشدهی به مردم را متوسط ارزیابی کردهاند؛ راجع به معرفی جاذبه هـای قـومی گردشگری منطقه در کنار برگزاری سمینارها و جشنوارهها ٦٠ درصد پاسخگویان بر گزینه خیلی کم تأکید کردهاند؛ در زمینه تلاش برای اطلاعرسانی و فرهنگ سازی در خصوص مزایای توسعه گردشگری قومی به مـردم محلـی اکثـر پاسخگویان یعنی ، ٣٧/٥ درصد این امر را متوسط دانسته اند، لازم به ذکر است که فرهنگ سازی در خصوص توسعه گردشگری قومی می تواند پویایی و سرزندگی ، تلاش برای کسب درآمد بیشتر، حفظ ارزش افزوده فعالیت ها در منطقه و برای افراد بومی ، جلوگیری از مهاجرت و در نهایت ، رضایت بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد؛ (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسی نمودهای فرهنگی گردشگری قومی در توسعه گردشگری شهری کرمانشاه (از نظر گردشگران) به منظور سنجش نقش برنامه ریزی گردشگری قومی در توسعه گردشگری شهری، نمایه های مورد نظـر از دیـدگاه گردشگران نیز بررسی شد که نتایج جدول ٤ حاکی از آن است که : در زمینه میزان آگاهی گردشگران از ویژگی های قومی و فرهنگی شهر کرمانشاه ٥٥ درصد، میزان شناخت خود را متوسط ارزیابی کردهاند؛ در زمینه میـزان آگـاهی گردشگران از ویژگی های زبانی منطقه ٤٨/٧ درصد بر گزینه خیلی زیـاد تأکیـد کـردهانـد یعنـی درصـد بـالایی از گردشگران نسبت به نوع زبان منطقه آگاهی داشته اند؛ در زمینه میزان آگاهی گردشگران از معماری خـاص منطقـه ٤١/٣ درصد بر گزینه خیلی کم تأکید داشته اند و ابراز کردهاند که از قبل آگاهی و شناختی از نوع و شـیوه خـاص ساخت وساز مساکن این شهر نداشته اند؛ میزان آگاهی گردشگران از ویژگی های لباس و پوشش مردم محلی منطقه نیز اکثر پاسخگویان یعنی ٢٢/٣ درصد، بر گزینه متوسط ، تأکید کردهانـد؛ در زمینـه آگـاهی گردشـگران از صـنایع دستی ، غذاها و شیرینی جات محلی منطقه ٤٧/٧ درصد میزان آگاهی خود را کم ارزیابی کردهاند.