خلاصة:
محتوا، زیربنا و ستون فضای مجازی شناخته می شود؛ به گون های که هدف از طراحی و ساخت پایگاه ها و برنام هها در این فضا، رساندن کاربران به محتوایی است که در آن قرار داده شده و کاربران نیز به منظور دستیابی به محتوا در اقسام گوناگون آن، پای در فضای مجازی می گذارند و هر کاربری که به محتوای دلخواهش برسد، کامیاب شده و هر توسعه دهنده ای که بتواند کاربران هدفش را به محتوای مطلوب رهنمون کند، ظفر یافته است. به همین جهت، می توان اذعان داشت که حکمران در این عرصه، محتواست. با وجود اهمیت کیفیت محتوا، بسیاری از برنامه نویسان و توسع هدهندگان در این عرصه، بیشتر همت خویش را معطوف معماری جذاب و زیباسازی صفحات و رابط کاربری برنام هها یا پایگا ههای خود می کنند؛ درحال یکه آنچه سبب جذب کاربران است، در واقع، محتوای باکیفیت است.
ملخص الجهاز:
ضمن تشکر از اينکه وقت خود را در اختيار فصلنامه رهآورد نور قرار دادهايد، چون موضوع صحبت ما در باره محتواهای ديجيتالی مرکز تحقيقات کامپيوتری علوم اسلامی و نقش مرکز در توليد و توسعه محتوای رقومی، بهويژه در حوزه علوم اسلامی و انسانی است، از اين سوال شروع میکنم که در سند چشمانداز مرکز نور تصریح شده که مرکز باید حایز و دارای تمامی متون اسلامی و انسانی که مورد نیاز پژوهشگران است، باشد.
000 عنوان کتاب عربی و فارسی ثبتشده در بانک اطلاعات مرکز داریم که حدود 12000 عنوان از آنها تایپ و تصحیح شده است؛ يعنی 30 درصد از منابعی را که در اختيار داريم، تايپ و تصحيح کردهايم.
بر پایه این اولویتبندی که فرمودید، تا کنون چه تعداد از منابع توسط آن مرکز رقمیسازی شده است؟ از مجموعه کتابهایی که عرض کردم، حدود 1300 عنوان از تايپشدهها به قرنهای یک تا پنج مربوط میشود و 1370 عنوان نیز برای قرنهای ششم تا هشتم است؛ 910 عنوان مربوط به قرنهای دهم تا یازدهم است و 1900 عنوان از آنها به قرنهای دوازدهم تا چهاردهم مربوط است و 4600 عنوان از آنها نیز به قرن پانزدهم اختصاص دارد.
بر اساس آنچه گفته شده، سالانه بيش از هزار عنوان از تراث تا قرن 11 در جهان منتشر میشود؛ مثلاً مجموع کتابهای رقمیشده در سال 76 تا 90 در مرکز حدود 24 هزار عنوان است؛ يعنی هر سال، 1600 عنوان تولید شده و بیشتر این منابع نیز ناظر به ايران بوده است.