خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رضایت از جبران خدمات بر امید به آینده، التزام شغلی و سازگاری شغلی معلمان با مرکزیت ادراک عدالت توزیعی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان زن مدارس مقطع ابتدایی شهر خرمآباد به تعداد 850 نفر بود که حجم نمونه 233 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان؛ به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد رضایت از جبران خدمات راجر و ویوین (1998)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، امیدواری اشنایدر و همکاران (1991)، التزام شغلی شاوفلی و همکاران (2006)، و سازگاری شغلی شهرابی فراهانی (1391) بود که روایی سازه، و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss23و amos23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیر برونزا (رضایت از جبران خدمات) علاوه بر تاثیر مستقیم و معنادار خود بر تمام متغیرهای درونزا (ادراک عدالت توزیعی، امید به آینده، التزام شغلی و سازگاری شغلی معلمان)؛ به واسطه ادراک عدالت توزیعی، دارای نقش غیرمستقیم در تبیین امید به آینده، التزام شغلی و سازگاری شغلی آنان است.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت این متغیرها؛ در پژوهش حاضر سعی بر آن است که به بررسی تأثیرات رضایت معلمان از جبران خدمات و به تبع آن ادراک عدالت توزیعی بر عوامل مهم و حیاتی برای آینده آموزش و پرورش جامعه یعنی؛ امیدواری، التزام شغلی و سازگاری شغلی معلمان پرداخته شود.
Sivarajah, Achchuthan & Umanakenan یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر میزان اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت (هم چون امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی)، عدالت سازمانی است (ساکس ، ٢٠٠٦؛ به نقل از کیوان آرا، شاهپوری ارانی و عریضی،١٣٩٣: ٢٣).
Baumgartner & Homburg (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدار گزارش شده شاخص های برازندگی جدول (٤)، مشاهده میشود که داده ها از لحاظ آماری با ساختار عاملی و زیربنای نظری ابعاد مدل اندازه گیری متغیرهای پژوهش سازگاری دارند.
بنابراین لازم است که مسئولان آموزش و پرورش با افزایش حقوق و مزایا این حس را در معلمان به وجود آورند که میزان حقوق و مزایای آنان متناسب با سطح دانش ، تخصص و انرژی صرف شده آن ها میباشد تا احساس رضایت از شغل و محیط کار خود داشته باشند (فروغینیا و همکاران ، ١٣٩٢: ١٠١).
Influence of Employee Compensation on Organizational Commitment and Job Satisfaction: A Case Study of Educational Sector of Pakistan.
Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior, Academy of management journal, 36: 527-556.