خلاصة:
مصرف مواد نیروزا به فعالیتی شایع در بین ورزشکاران حرفهای مبدل گردیده است. با توجه به شیوع و مبدل شدن این پدیده به عنوان مسالهای اجتماعی، هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی درگیری ورزشکاران در فعالیتهای مرتبط با دوپینگ با استفاده از تئوری یادگیری اجتماعی است. بدین منظور با استفاده از حجم نمونه 784 نفری از ورزشکاران شهرهای رشت و بندر انزلی، مفروضات تئوری یادگیری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این تحقیق حاکی از آن بود که مولفههای تئوری یادگیری اجتماعی – پیوندهای افتراقی، تقویت کنندههای افتراقی، تقلید و تعاریف – قادرند به درستی 43/0؛ 29/0 و 44/0 درصد از واریانس مصرف مواد نیروزای ورزشکاران به صورت کلی، ورزشکاران زن و مرد را به ترتیب پیش بینی نمایند
ملخص الجهاز:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 performance-enhancing drugs 2 Kabiri 3 de Hon 4 Dunn 5 Sottas 6 Zorzoli & Rossi 7 Vouillamoz 8 Kuipers ١١٩ در بعد عوامل اجتماعي مرتبط با گرايش ورزشکاران به سمت مواد نيروزا، داناوان ١ و همکاران (٢٠٠٢) 2 بر اهميت گروههاي مرجع در شکل گيري تمايل فرد به مصرف مواد نيروزا اشاره نمودند.
با اين تفسير اين پژوهش سعي دارد به اين سوال مهم پاسخ دهد که آيا ميتوان مصرف مواد نيروزاي غيرمجاز را بواسطه تئوري يادگيري اجتماعي تبيين نمود؟ آيا مولفه هاي تئوري يادگيري اجتماعي قادرند مصرف مواد نيروزا در گذشته ، حال و آينده ورزشکاران را پيش بيني نمايند؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Donovan 2 Özdemir 3 Laure 4 Hoff 5 Wiefferink 6 Peters 7 Kirby 8 informant ١٢٠ چارچوب نظري پژوهش : فرايند يادگيري اجتماعي مصرف مواد نيروزا غيرمجاز نظريه يادگيري اجتماعي (ايکرز١، ١٩٨٥، برگس و ايکرز٢، ١٩٦٦) يکي از نظريات مهم در تبيين جرم ، رفتارهاي انحرافي است .
همانطور که ضرايب مستقيم مدل فرايند يادگيري اجتماعي (جدول ٤) نشان مي دهد، پيوند افتراقي (ضريب بتا: ٠/٢٧)، تقويت کننده افتراقي (ضريب بتا: ٠/٢٦)، تعاريف (ضريب بتا: ٠/٢١) و تقليد (ضريب بتا: ٠/١٥) تأثير معنادار و مستقيمي بر مصرف مواد نيروزاي ورزشکاران دارند.
The significance of social learning processes for doping use in the elite sport environment: An interview study of AAS-using athletes.
Doping Among Professional Athletes in Iran A Test of Akers’s Social Learning Theory.