خلاصة:
کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که فعالیتهای سازمانی را به سمت خلاقیت، نوآوری، مخاطرهپذیری و پیشتازی و در نهایت خلق ارزش برای سازمان سوق میدهد. بر اساس تئوری حفره ساختاری برت افرادی که گرههای موجود در یک شبکه ارتباطی را به هم پیوند میدهند به اطلاعات انحصاری دست مییابند که از آن میتوانند برای آغاز فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان بهرهبرداری کنند. این پژوهش به مطالعه نتاثیر بهره برداری از موقعیت حفره ساختاری کارگزاری در شکلگیری کارآفرینی سازمانی پرداخته و نقش تعدیلگری فرهنگ کسب و کار در این رابطه مورد سنجش قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و فروش شرکتهای پخش مستقر در خراسان شمالی بالغ بر240 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 136 نفر از آنان انتخاب گردیدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت و برای تحلیل آنها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارSMART PLS 2 استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن است که وجود حفرههای ساختاری باعث ایجاد فرصتهای جدید کارآفرینی میگردد. فردی که در موقعیت حفره ساختاری قرار می گیرد با برخورداری از شهود و هوشیاری کارآفرینانه میتواند در یک چرخش کارآفرینانه شرایط موجود را تغییر داده و اقدام به کارآفرینی سازمانی و خلق ارزش نماید.
ملخص الجهاز:
بررسی تاثیر بهره برداری از موقعیت حفره ساختاری کارگزاری در شکل گیری کارآفرینی سازمانی در کسب وکارهای دارای الگوی ارتباط شبکه ای * مجید وقار موسوی ** بابک ضیاء تاریخ دریافت :١٣٩٥/٠٥/١١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٨/٠٩ چکیده : کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که فعالیت های سازمانی را به سمت خلاقیت ، نوآوری، مخاطره پذیری و پیشتازی و در نهایت خلق ارزش برای سازمان سوق میدهد.
نتایج حاصل از پژوهش انجام شده توسط بیزی(٢٠١٣) نشان می دهد افرادی که در جایگاه حفره ساختاری کارگزاری قرار 1 Structural holes 2 Burt 3 Broker میگیرند احتمالا موقعیت بهتری نسبت به سایرین برای انجام فعالیت های کارآفرینانه خواهند داشت .
آهیوجا٧(٢٠٠٠) معتقد است کارگزاران بدلیل نقش تسهیل کننده ای که در برقراری ارتباط در درون سازمان یا شبکه ای از سازمان ها دارند از موقعیت مناسبی برای بهره برداری از منابع شبکه برخوردارند و اگر این افراد ویژگیهای یک کارآفرین سازمانی را داشته باشند میتوانند ارزش آفرینی نموده ، با بکارگیری 1 Elison & Kitts 2 Network positions 3 Soda & Bizzi 4 Hulst 5 Degree centrality 6 Kilduff & Tsai 7 Ahuja روش های خلاقانه اقدام به نوآوری در محصول ، خدمت و یا فرآیندهای کاری سازمان نمایند.
1 Kim & Aldrich 2 Bizzi 3 Fernandez & Gould از این رو میتوان گفت وجود حفره ساختاری در شبکه های ارتباطی میتواند انگیزه کارکنان را برای انجام فعالیت های کارآفرینانه در سازمان افزایش دهد.
1 Entreprenuership Alertness 2 Ardichvili 3 Kirzner 4 Alvarez & Busenitz 5 Mitchell 6 Tang & Murphy فرضیه دوم : هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبت و مستقیمی در بهره برداری از موقعیت حفره ساختاری کارگزاری دارد.