خلاصة:
نوآوری برای بسیاری از کسب و کارها بهخصوص کسب و کارهای رسانهای، در درجه نخست یک اصل کلیدی برای بقا و در درجه بعدی، دستیابی به مزیت رقابتی محسوب میشود. از ظهور رسانههای الکترونیک به بعد، حضور کالاهای رسانهای در دنیا بیشتر و بیشتر پررنگ شد، سپس مبحث نوآوری برای سازمانهای رسانهای اهمیت خاصی پیدا کرد. اگرچه زمان زیادی از پیدایش تئوریها و مفاهیم مربوط به نوآوری رسانهای نمیگذرد، اما از لحاظ کیفی و کمی این حوزه از پژوهش، پیشرفت قابل توجهی کرده است. از آنجا که سازمانهای رسانهای بیش از سازمانهای دیگر با چالشهای محیطی، اجتماعی و رقابتی روبهرو هستند، لذا برخی از پژوهشگران برجسته مبحث مدیریت نوآوری را در حوزه مدیریت رسانه، یک عرصه مهم پژوهشی قلمداد کردهاند. با این حال، در مبحث نوآوری رسانهای که تقریبا موضوعی بسیار جدید در رشته مدیریت رسانه محسوب میشود، هنوز چارچوب یکپارچهای برای ادراک مفهوم “مدیریت نوآوری رسانهای” مدون نشده است و جای خالی آن، در ادبیات این رشته به طور جدی احساس میشود. بر این اساس، با تکیه بر ادبیات نظری مباحثی همچون نوآوری، مدیریت نوآوری و نوآوری رسانهای، هدف اصلی این مقاله تدوین یک چارچوب یکپارچه برای درک مناسب مقوله مدیریت نوآوری رسانهای است.
ملخص الجهاز:
(Mierzjewska and Hollifield, 2006: 48) به طور کلی، در عرصۀ مطالعات کسب و کار، برای مدیریت نوآوری مدلها و چارچوبهای گوناگونی توسعه پیدا کرده، که هر یک از آنها دارای نقاط قوت و ضعف است.
از آنجایی که مبحث نوآوری رسانهای، موضوعی بسیار جدید در حوزۀ مدیریت رسانه محسوب میشود، هنوز چارچوب یکپارچهای برای مفهوم "مدیریت نوآوری رسانهای" تدوین نشده است و جای خالی آن در ادبیات این رشته احساس میشود.
(Merriam-Webster, 2018) برای اینکه مفهوم نوآوری برای محققان کسب و کار روشن شود و به بهترین نحو در راستای اهداف این تحقیق قرار گیرد، لازم است که این تعاریف به گونهای ارائه شوند که پاسخ سؤالات زیر آشکار شود؛ مهمترین گونههای نوآوری کدامند؟ نوآوری چگونه میتواند مزیت رقابتی پایدار را برای کسب و کارها به ارمغان آورد؟ اثربخشترین راه برای ارتقای نوآوری در کسب و کارها کداماند؟ نوآوری، ماهیت بسیار پیچیدهای دارد، به نحوی که ممکن است در یک سازمان، هر کارمند تعریف متفاوتی از ماهیت نوآوری را بازگو کند.
از دید وی، بسیاری از مطالعات صورت گرفته در زمینۀ مدیریت نوآوری به دنبال یافتن "بهترین عمل" برای دستیابی به نوآوری در سازمان بودهاند؛ اما به اعتقاد او، مدیریت نوآوری بهشدت یک مفهوم اقتضایی است و دستیابی شایسته به آن بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد و لذا برای فهم هرچه بهتر مدیریت نوآوری، باید به طور خاص اقتضائات بازار و فناوری بررسی و مشخص شود که چگونه این عوامل روی نوآوری در سازمان تأثیرگذار است.