خلاصة:
زمینه: فرهنگ سازمانی میتواند تاثیر چشمگیری بر روی اعتماد سازمانی داشته باشد. امروزه رعایت ضوابط اخلاقی مورد توجه خاصی قرار گرفته است و میتواند برروی رابطه فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی نقش قابلتوجهی را ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش تعدیلگر ضوابط اخلاقی در رابطه بین فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 346 نفر شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 183 نفر برآورد شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد .دادههای بهدست آمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نرمافزار اسمارت پی. ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل اثر متقابل، نقش تعدیلگری ضوابط اخلاقی را در رابطه میان فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی و هر یک از مولفههای آن تایید میکند و رعایت ضوابط اخلاقی رابطه میان فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی را تعدیل میکند. از ابعاد فرهنگ سازمانی، ارتباطات و چالش شغلی بالاترین رتبه به لحاظ اهمیت ارزیابی میشود.
نتیجهگیری: بین یافتههای حاصل و نتایج دیگر پژوهشهای انجام شده در این حوزه همسویی و همخوانی نزدیکی وجود داشت. این یافتهها بدان معناست که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تاکید بر اهمیت ضوابط اخلاقی و رعایت آن میتواند نه تنها از کارکردی مثبت بر فرهنگ سازمان برخوردار باشد بلکه بهطور معناداری اعتماد سازمانی کارکنان را تحت تاثیر خود قرار میدهد. لذا بایستی در سازمان توجه ویژه به آن شود.
ملخص الجهاز:
مدل مفهومی تحقیق از ترکیب مدل فرهنگ سازمانی آبراهام با مؤلفههای چالش شغلی، ارتباطات، نوآوری و پیوستگی اجتماعی و مدل اعتماد سازمانی با مؤلفههای راستی و صداقت، خیرخواهی، شایستگی و پیشبینیپذیری و مدل ضوابط اخلاقی با مؤلفههای رعایت اصول قانونی، قابلیت اطمینان، شفافیت و پایبندی به اخلاق از نظر حرفهای حاصل شده است.
تحلیل دادهها نشان داد که فرهنگ سازمانی با ضریب تاثیری برابر 626/0 از طریق ضوابط اخلاقی بر اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تاثیر دارد.
فرضیه شماره دو: فرهنگ سازمانی با اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه جدول 7:خلاصه نتایج آزمون فرضیه دو (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث ضوابط اخلاقی از جمله مهم ترین عناصر فلسفه وجودی سازمانها شناخته شده است به نحوی که اهمیت دادن به رعایت آن توسط سازمانها نه تنها احتمال ارتقاء فرهنگ سازمانی را به همراه دارد بلکه میتواند تأثیر چشمگیری برروی اعتماد سازمانی داشته باشد.
(1،2،4،6،7،9) ضوابط اخلاقی با دارا بودن ویژگیهایی چون شفافیت، قابلیت اطمینان و اصول قانونی میتواند بر فرهنگ سازمانی تأثیر بگذارد و این امر موجب احساس اعتماد قویتر به سازمان میشود که به نوبهخود موجب میشود کارکنان برای انجام رفتارهای فراتر از وظایف رسمی تمایل بیشتری داشته باشند.
نتیجهگیری بهطورکلی نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد در دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر تاکید بر اهمیت ضوابط اخلاقی و رعایت آن میتواند نه تنها از کارکردی مثبت بر فرهنگ سازمان برخوردار باشد بلکه بهطور معناداری اعتماد سازمانی کارکنان را تحت تأثیر خود قرار میدهد.