خلاصة:
در این پژوهش مدلی ریاضی دو هدفه جهت بهینهسازی شبکه توزیع کالا در زنجیره تأمین سه سطحی مبتنی بر مدلهای مکانیابی- موجودی با هدف مکانیابی مراکز توزیع توسعه داده میشود که در آن تخصیص مناسب مشتریان بهمنظور حداکثرسازی پوشش تقاضا، افزایش میزان فروش از طریق اعمال سیاستهای تخفیف و در نهایت بهبود سامانه حملونقل کالا از طریق ارائه فروش بستهای در مقایسه با فروش تکی انجام میگیرد. ازطرفی سیاست فروش بستهای از طریق ایجاد سطح قیمتی مناسب جهت ارائه به مشتری، باعث افزایش میزان فروش و در نهایت افزایش حاشیه سود بنگاهها میشود. در این تحقیق برای بالا بردن سطح اطمینان مشتری نسبت به تقاضا سعی کرده ایم در این مدل حداقل 80درصد تقاضای مشتری پاسخ داده شود. که مدل حاضر سعی در بیشینهسازی آن دارد. جهت نزدیک تر شدن به مسائل دنیای واقعی نیز برخی پارامترها تحت شرایط عدم قطعیت در نظر گرفته شدهاند و از تکنیک برنامهریزی استوار برای حل آن استفاده شده است. در پایان جهت اعتبار سنجی مدل ارائه شده، مثالی مطابق با مسائل دنیای واقعی طراحی و توسط نرمافزار GAMS حل و نتایج آن ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
ir، محمد رضا خلج تاریخ دریافت:29/8/95- تاریخ پذیرش:15/5/95 چکیده: در این پژوهش مدلی ریاضی دو هدفه جهت بهینهسازی شبکه توزیع کالا در زنجیره تأمین سه سطحی مبتنی بر مدلهای مکانیابی- موجودی با هدف مکانیابی مراکز توزیع توسعه داده میشود که در آن تخصیص مناسب مشتریان بهمنظور حداکثرسازی پوشش تقاضا، افزایش میزان فروش از طریق اعمال سیاستهای تخفیف و در نهایت بهبود سامانه حملونقل کالا از طریق ارائه فروش بستهای در مقایسه با فروش تکی انجام میگیرد.
جهت نزدیک تر شدن به مسائل دنیای واقعی نیز برخی پارامترها تحت شرایط عدم قطعیت در نظر گرفته شدهاند و از تکنیک برنامهریزی استوار برای حل آن استفاده شده است.
آرکا و پرادوArca "amp; Prado به بررسی برنامهریزی تولید و توزیع با وسایل نقلیه همگن و عدم مجاز بودن وقفه در تحویل به مشتریان به منظور بیشینهسازی سود پرداختند و پس از ارائه مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط برای مساله حالتی از مساله را که در آن ظرفیت تولید بینهایت است را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن الگوریتم ابتکاری را برای حالت کلی ارائه نمودند (آرکا و پرادوArca "amp; Prado 2008).
رویکرد دیگری که در سالهای اخیر برای مقابله عدم قطعیت دادهها بسط داده شده است، بهینه سازی استوار میباشد که درآن به بهینهسازی در هنگام رخ دادن بدترین موارد پرداخته میشود که ممکن است منجر به یک تابع هدف کمینه کردن بیشینهه min-max شود.
نتیجهگیری در این پژوهش مدلی ریاضی جهت بهینهسازی سیستم توزیع کالا مبتنی بر مدلهای مکانیابی – موجودی با هدف بیشینهسازی حاشیه سود بنگاههای توزیع کالا با در نظر گرفتن سیاست فروش محصولات به صورت تککالایی و بستهای و همچنین استفاده از تخفیفات چند سطحی ارائه شده است.