خلاصة:
این مقاله با هدف مطالعه وضعیت تولید آثار علمی در زمینه بهره گیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های خارج از کشور و دستیابی به مباحث و مولفه های مورد توجه این مطالعات انجام شده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است. بدین منظور کلیه آثار موجود در بازه زمانی 2016- 2000 در پایگاه های اطلاعاتی مستقر در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی (ProQuest، Springer Link، Taylor & Francis، Sage، Wiley Online Library) مطالعه شد. این آثار مشتمل بر 28 عنوان سند علمی که شامل 20 مقاله و 8 پایان نامه در زمینه منتورینگ برای اعضای هئیت علمی است، استخراج و به روش توصیفی - تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته های پژوهش در دو بخش ارائه شده است: بخش اول؛ در خصوص مباحث و مولفه های مورد توجه پژوهشگران که نتایج مطالعه نشان داد پژوهشگران بیشتر به مباحثی از جمله ویژگی های اعضای هیئت علمی در قالب نقش های منتور و منتی و تاثیرات مثبت مختلف برنامه منتورینگ بر اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام پرداخته اند. در بخش دوم؛ نتیجه بررسی ساختار شکلی و توصیفی این مطالعات نشان داد 43% پژوهش ها از روش تحقیق کیفی و 86% از مصاحبه و پرسشنامه و آزمایش استفاده کرده اند و صرفا 14% پژوهش ها به مطالعه و بررسی اسناد پرداخته اند. از نظر هم نویسی و مشارکت هم، 39% بصورت پژوهش انفرادی و 61% بصورت پژوهش گروهی بوده است.
ملخص الجهاز:
تحليلي بر مطالعات انجام شده در زمينه بهره گيري از روش منتورينگ براي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها The Application of Mentoring Method for University Faculty Members: A Review Study تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٥/٤، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٥/٠٨/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٥/١٠/١٩ سميه دانشمندي ١، دکتر کورش فتحي واجارگاه ٢، دکتر Dr. Kourosh Fathi ,Somayeh Daneshmandi Vajargah , Dr. Abasalt Khorasani, 4 اباصلت خراساني ٣، دکتر بهروز قليچ لي Dr. Behrouz Ghlichlee اين مقاله با هدف مطالعه وضعيت توليد آثار علمي در زمينه Abstract: This study is conducted with the purposeبهره گيري از روش منتورينگ براي اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي of evaluating the production of scientific worksخارج از کشور و دستيابي به مباحث و مؤلفه هاي مورد توجه اين through mentoring for faculty members of highereducation abroad.
The findings arepresented in two parts: the results of the first part توجه پژوهشگران که نتايج مطالعه نشان داد پژوهشگران بيشتر به regarding the discussions and factors considered byمباحثي از جمله ويژگيهاي اعضاي هيئت علمي در قالب نقش هاي the researchers indicate that topics including theمنتور و منتي و تأثيرات مثبت مختلف برنامه منتورينگ بر اعضاي هيئت characteristics of the role of faculty members asعلمي جديدالاستخدام پرداخته اند.
منتورينگ ١ بعنوان روشي مطرح شده است که به اعضاي هيئت علمي جديد و تازه کار کمک ميکند تا راهنما و دستورالعملي جهت توسعه و بهبود مهارت هاي تدريس ، پژوهش ، آگاهي نسبت به انتظارات و مسئوليت هاي علمي و جامعه پذيري با دانشگاه کسب کنند (بوور٢، ٢٠٠٧؛ مورين و آشتون ، 3 ٢٠٠٤؛ تيلور و بري ٤، ٢٠٠٨؛ فالزارونو٥، ٢٠١١).