خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف تبیین راهبردهای ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی انجام شد. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی داده بنیاد، اقدام به مصاحبه عمیق با 29 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی گردید. یافتهها نشان داده است که مهمترین راهبردهای ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی در برگیرنده آموزش و آگاهی بخشی، درگیر نمودن افراد در برنامهریزی درسی، ایجاد مراکزی در زمینه مشاوره برنامهریزی درسی در دانشگاهها، ملاحظه و رعایت اصول اساسی در تدوین برنامه درسی کارآمد، رشد مشارکت در آموزش عالی، و بودجه و منابع کافی است. نتایج این تحقیق، میتواند به عنوان الگوی راهنما برای برنامهریزان آموزش عالی به منظور بازنگری و اصلاح در ساختار برنامه درسی، مشخص کردن نقاط ضعف و قوت در زمینه تحقق ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی در نظام آموزش عالی و برنامهریزی در زمینه اجرای راهبردها گردد.
ملخص الجهاز:
Thefindings show that the most important strategies for زمينه مشاوره برنامه ريزي درسي در دانشگاه ها، ملاحظه و promoting the culture of curriculum developmentرعايت اصول اساسي در تدوين برنامه درسي کارآمد، رشد include: education and awareness, getting involvedindividuals in curriculum development, establishing مشارکت در آموزش عالي ، و بودجه و منابع کافي است .
بنابراين با بيان اجمالي از اهميت و جايگاه برنامـه ريـزي درسـي در آمـوزش عـالي و همچنين اهميت داشتن روحيه مشارکت دانشگاهيان (اعضاي هيات علمي، مديران ، کارشناسان و حتي دانشجويان ) در فرايند تصميم گيري و تصميم سازي در برنامه ريزي درسي، ضروري است که در کنار آموزش هاي تخصصي افراد که موجب کسب دانش و مهارت و تواناييهـاي مـورد نيـاز در انجام يک شغل ميشود به موضوع مهم بالندگي و آماده سازي منابع انسـاني آمـوزش عـالي بـراي مشارکت در فعاليت هاي ياددهي-يادگيري نيز توجه خاصي شود (بليتينگ و بليتينگ ٣، ٢٠١١).
همچنين مصاحبه شونده شماره ٣ از تفويض اختيارات و مسئوليت ها در زمينـه برنامـه ريـزي درسي به عنوان راهبرد اساسي در زمينه ارتقاي فرهنگ برنامه ريزي درسي آموزش عالي ياد نمود و از نظـر مصـاحبه شـونده شـماره ١٤ انگيـزه بخشـي و اعطـاي پـاداش بـه منظـور فعاليـت در برنامه ريزي درسي به عنوان راهبرد مهم در اين زمينه مطرح است .