خلاصة:
در دنیای امروز از کارکردهای رسانه، هدایت رفتار مخاطب بر مبنا یا مرزی اخلاقی یا غیراخلاقی است.
رسانه ها با ارائه الگوهای رفتاری به مخاطبان، زمینه ساز رفتاری قانون مدار و انسانی، یا رفتاری ضد قانون،
نابهنجار و غیراخلاقی هستند. یکی از کارکردهای اصلی رسانه ها، هدایت و راهنمایی مخاطبان در جهت
تبعیت از الگوهای بهینه رفتار و عمل به قوانین، مقررات و هنجارهای جامعه است. از وجوه این هدایت
ملاحظات اخلاقی است که رسانه با رعایت مرزهای اخلاقی، به ارائه این نوع از الگوهای رفتاری می
پردازد. در این مقاله با توجه به پژوهشی که با محوریت این موضوع صورت گرفته است به الزامات اخلاقی
تولید برنامه های تلویزیونی سلامت محور خواهیم پرداخت. چارچوب نظری مورد تاکید با توجه به میزان
ارتباط با موضوع انتخاب شده است. لذا از نظریات برندسازی و رسانه بهره خواهیم گرفت. پژوهش حاضر
باهدف شناخت الزامات اخلاقی در برندسازی برنامه های تلویزیونی سلامت محور انجام شده است.
کارشناسان رسانه ملی و کارشناسان رشته ارتباطات اجتماعی، جامعه آماری مورد مطالعه بوده اند. با توجه به اینکه روش مورد تاکید روش پیمایش و تکنیک مورداستفاده پرسشنامه بوده است؛ روش نمونه گیری نیز
تلفیقی- ترکیبی بوده که با دو تکنیک چندمرحله ای و سهمیه ای اجرا شده است. حاصل نشان داد که
اگرچه برند یا نشان با تکیه بر جاذبه های مختلف مورد تاکید قرار می گیرد - که این امر معطوف به فرد،
صحنه، عوامل تولید، آرم یا زمان باشد- با این وصف در این برندسازی نباید حریم های اخلاقی جامعه در
تولید برنامه های تلویزیونی سلامت محور شکسته شود؛ و از هر تمهیدی برای تولید برنامه های تلویزیونی
سلامت محور بهره جست. دیدگاه افراد مورد مطالعه مبنی بر احترام به قانون، هنجارها، عرف، اقوام، ادیان
و نژادهای مختلف و خط قرمزها، در عین حفظ حریم خصوصی افراد و همچنین عدم نمایش تبلیغات
گمراه کننده و فساد و جاذبه های غیراخلاقی برای مخاطبان است.