خلاصة:
یکی از مسائل برجسته مهدویت، تلاش برای اعتبارسنجی روایات مربوط به این باورداشت سترگ و نشاندادن یک نظام فراگیر و پذیرفته در این زمینه است. اینکه آیا روایت در دست از معصوم؟ع؟ صادر شده یا به دروغ به او نسبت داده شده است. این مهم نیز جز با مراجعه به فرمایش و رفتار معصوم؟ع؟ شدنی نیست. نوشتار پیش رو با روشی توصیفی _ تحلیلی تلاش میکند تا سبک مدیریت معصومین؟عهم؟ بر بحران جعل و تحریف در روایات مهدویت را واکاوی کند. این جستار در پاسخگویی به این پرسش که سبک مدیریت معصومین؟عهم؟ بر بحران جعل در روایات مهدویت چگونه بوده، تاکید دارد که این سبک، از سنخ «مدیریت بحران» بوده است؛ بدین معنا که پیشوایان معصوم؟ع؟ در رویارویی با این بحران در پی گرفتن تصمیماتی بودند که به کاهش روند جعل و تحریف و به کنترل و دفع آنان بینجامد. در این راستا با دو گونه «مدیریت دفعی در مرحله پیشینی» و «مدیریت رفعی در مرحله پسینی» روبهروییم. در ادامه ساز و کارهای معصومین؟عهم؟ در هر دوره بررسی میشود.
بررسیهای این نگاشته زمینهای است برای پاسخ به این پرسش که امروزه از چه الگویی در رویارویی با جعل و تحریف باید بهره جست؟
ملخص الجهاز:
در این نوشتار فرض بر این بوده است که پیشوایان معصوم؟ع؟ در رویارویی با پدیده جعل و تحریف، سبک مدیریتی جامع، پویا و منتقدی داشتهاند؛ که در آن تلاش شده از برساختن و دستبرد در روایات معصومان؟عهم؟ پیشگیری کنند و از دیگر سو، اندیشه مهدویت را نگه دارد.
شاخصهها و ویژگیهای مدیریت بحران معصومان؟عهم؟ در رویاروی با پدیده جعل و تحریف در احدیث مهدویت چه بود؟ به بیانی پاسخگویی به این پرسش است که معصومین؟عهم؟ با تکیه بر اصول، چه شیوه درخوری را برای مقابله با پدیده جعل و تحریف در روایات مهدویت به کار میگرفتهاند؟ چارچوب مفهومی پیشوایان معصوم؟عهم؟ در رویارویی با پدیده جعل و تحریف جهت کاهش روند آن و نیز کنترل و رفع آن، «سبک مدیریتی» از سنخ «مدیریت بحران» را برگزیدهاند.
(شکیب، 1385: 52) بیهیچ گمان گزینش مدیریت بحران در مواجهه با چالش جعل و تحریف روایات مهدویت، از سوی پیشوایان معصوم؟ع؟ از این جهت بود که آنان رهبری جامعه مسلمین را بر عهده داشتند و این رهبری اقتضای صیانت از باور به آموزههای اساسی اسلام را دارد.
عام و خاص، محكم و متشابه و آنچه در خاطر سپرده شده است و آنچه حدیثگو بدان گمان برده است، آن حضرت با تأکید بر اینکه برخی به رسول خدا؟ص؟ در زمان او دروغ بستند (محمود ابوریه، 65) به سخن پیامبر ؟ص؟ اشاره کرده که فرمود: هر كه به عمد بر من دروغ بندد جایی در آتش برای خود آماده سازد.