خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نیازهای یادگیری اعضای هیئت علمی فعال در محیط یادگیری الکترونیکی (برخط) است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام اعضای هیئت علمی همکار موسسه آموزش عالی مهر البرز (اولین موسسه آموزش عالی الکترونیکی در ایران) در سال تحصیلی 1393-1394 است که با استفاده از روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش آماری t تکمتغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای یادگیری مدرسان شامل سه دسته، نیازهای قبل از تدریس (ایجاد انگیزه برای یادگیری الکترونیکی، تعهد حرفهای و اخلاق، مهارتهای فنی، بهروزرسانی منابع و روش تدریس، پرورش خلاقیت در محیط یادگیری الکترونیکی)، حین تدریس (مدیریت زمان، ارزیابی در طول ترم، ارائه بازخورد، تعامل و برقراری ارتباط در محیط یادگیری الکترونیکی، هدایت دانشجویان در انجام پژوهش) و بعد از تدریس (ارزیابی نهایی، ارتباط با دانشجو پس از اتمام دوره) است که از بین آنها نیازهای قبل از تدریس اهمیت ویژهای دارد.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که نيازهاي يادگيري مدرسان شامل سه دسته ، نيازهاي قبل از تدريس )ايجاد انگيزه براي يادگيري الکترونيکي، تعهد حرفه اي و اخلاق، مهارتهاي فني، به روزرساني منابع و روش تدريس ، پرورش خلاقيت در محيط يادگيري الکترونيکي(، حين تدريس )مديريت زمان، ارزيابي در طول ترم، ارائه بازخورد، تعامل و برقراري ارتباط در محيط يادگيري الکترونيکي، هدايت دانشجويان در انجام پژوهش ( و بعد از تدريس )ارزيابي نهايي، ارتباط با دانشجو پس از اتمام دوره( است که از بين آنها نيازهاي قبل از تدريس اهميت ويژهاي دارد.
جدول شماره ٣- مقايسه ميانگين اظ هارات پاسخگويان در خصوص نيازهاي يادگيري و توسعه مدرسان مهارت هاي قبل از تدريس مهارتهاي قبل از تدريس ميانگين مط لوب نسبتا مط لوب نامط لوب )0/05( t ايجاد انگيزه براي يادگيري الکترونيکي ٣/٦٦ * 9/485 0/000 تعهد حرفه اي و اخلاقي 3/48 * 6/321 0/000 مهارتهاي فني )سخت افزار و نرمافزار( ٣/١٠ * 1/460 0/154 به روز رساني منابع و روش تدريس 3/68 * 7/271 0/000 نيازهاي مرتبط با پرورش خلاقيت در 0/419 -0/819 * 2/90 محيط الکترونيکي دومين سؤال پژوهش حاضر اين بود که »عمدهترين نيازهاي يادگيري و توسعه مدرسان مؤسسه آموزش عالي مهر البرز در خصوص مهارتهاي حين تدريس چيست ؟« بررسي پيشينه پژوهش نشان ميدهد که عمدهترين نيازهاي يادگيري و توسعه مدرسان مؤسسه آموزش عالي مهر البرز در خصوص مهارتهاي حين تدريس شامل مديريت زمان، ارزيابي پيشرفت تحصيلي دانشجو در طولترم، ارائه بازخورد به دانشجويان، هدايت دانشجويان در انجامدادن تحقيق ، تعامل و برقراري ارتباط در محيط يادگيري الکترونيکي است .