خلاصة:
پوشش شرعی یا حجاب یکی از احکام الهی است؛ آیات و روایات بسیاری به اهمیت و وجوب پوشش شرعی برای مکلفین در برابر نامحرم اشاره دارند.ایات حجاب که در پنج مرحله نازل شده است یکی از اساسی ترین موضوعات اخلاقی، فقهی و اعتقادی را تبیین می کند، باید پذیرفت مراعات یا عدم مراعات پوشش اسلامی، سهم بسزایی در سلامت یا انحطاط افراد جامعه اسلامی دارد، ولی سوگمندانه این واجب الهی امروز دستخوش طعن ها، انتقادات و کژفهمی هایی قرار گرفته است به گونه ای که نگاهی سطحی به پوشش جوامع اسلامی عدم توجه به این حکم الهی را روشن می سازد. این پژوهش براساس مبانی قرآنی و روایی، مفهوم و حکم پوشش شرعی و مفهوم جرم در آیات با مراجعه به نظر مفسران امامیه و اهل سنت برای بد حجابی اثبات جرم انگاری نموده است، عنوان مجرمانه بودن بدحجابی و بیحجابی (عدم رعایت پوشش شرعی) با بهره گیری از دیدگاه های مفسران و قاعده «لکل ذنب حد» مورد تاکید قرار گرفته و عنوان مجرمانه بودن را برای رعایت نکردن پوشش شرعی اثبات نموده است.
ملخص الجهاز:
بررسي ديدگاههاي تفسيري آيات حجاب و مجرمانه بودن عدم رعايت حجاب شرعي بهروز سراقي ميثم خزائي تاریخ ارسال: 16/10/96 | تاریخ پذیرش: 11/03/97 چکيده یکی از واجبات الهي که در شرع مقدس اسلام مورد تأکيد قرار گرفته است، مسئله پوشش (حجاب) زن و مرد است؛ بهگونهاي که چگونگی پوشش می تواند نماد حیا و عفت یا طهارت قلبی در انسان باشد.
پژوهش حاضر سعي دارد با استفاده از ادله قرآني و روايات مربوط به حجاب و امر به معروف و نهي از منکر، و ديدگاه شيعه و اهلسنت، جرمانگاري عدم رعايت پوشش شرعي را مورد واکاوي قرار دهد.
ديدگاه مفسران اماميه و اهلسنت منظور از «حجاب» در اين آيه پوشش زنان نيست؛ بلکه حکمي اضافه بر آن است که مخصوص همسران پيامبر بوده و آن اينکه، مردم موظف بودند بهخاطر شرایط خاص همسران پيامبر، هرگاه ميخواهند چيزي از آنان بگيرند، از پشت پرده باشد (مکارم شيرازي، 1374، ج17، ص402).
5. حکمشناسي بعد از تبيين وجوب حجاب، اينک اين سؤال مطرح ميشود: آيا عدم رعايت اين واجب الهي جرم محسوب ميشود و براي آن ميتوان مجازات در نظر گرفت يا خير؟ همانگونه که در بخش مفهومشناسي گذشت، واژۀ جرم و مشتقات آن بر همان مفهوم لغوي جاري است که کسب و کار زشت باشد (طباطبايي، 1386، ج10، ص390).
Ibn Abi Hatam, Abd ar-Rahman Muhammad, Tafsir al-Qur’an al-Azim, Saudi Arabia: Maktabah Nazar Mostafa al-Baz.
Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, A Research by Yusof Abd al-Rahman, Beirut: Dar al-Ma’rifah Ibn Manzur, Ab ol-Fazl Jamal ad-Din, Muhammad ibn Mukram (1414 A.