خلاصة:
هنگامی که پژوهشگری در یک فرایند تحقیق درگیر می شود آنچه انجام می دهد و گزارش می کند به مفاهیم زیربنایی او درباره ماهیت تحقیق بستگی دارد. مطالعه حاضر مفهوم تحقیق را از دیدگاه اساتید در حیطه های مختلف علمی موردبررسی قرارداده است. پارادایم معرفت شناسی تفسیری و رویکرد کیفی اتخاذ گردید. ازآنجاکه پژوهشگران قصد داشتند برداشت ها و تجارب متفاوت در مورد پدیده تحقیق را بررسی و طبقه بندی کنند لذا روش پدیدار نگاری بکار گرفته شد. از طریق روش نمونه گیری هدفمند با 30 نفر از استادان در که در رشته های علمی مختلف تدریس و پژوهش می کردند به عنوان نمونه مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد. نتایج گویای آن بود که پنج شیوه کیفی متفاوت از تجربه اساتید دانشگاهی می توان احصا نمود: تحقیق به مثابه مسوولیت حرفه ای، کار هنری، سفر به ناشناخته ها، پازل و قضاوت. صراحت در شیوه نگرش فرد به تحقیق مبنایی برای درک فهم دیگران در بردارد. تنوع های به دست آمده در مفهوم تحقیق ممکن است شیوه ای برای درک مشکلات یا عدم تکمیل دروس و دوره های پژوهشی به دلیل عدم تناسب مفاهیم استاد و دانشجو فراهم کند. با تشخیص تنوع ها در چگونگی تجربه تحقیق، اشارات کاربردی پژوهش حاضر مبنایی را برای درک برخی پدیده های مرتبط با پژوهش در نظام آموزش عالی ارائه می کند که تاکنون به صورت ناکامل درک شده است. ازآنجاکه هر تنوع، گونه مختلفی از جهت گیری را در ارتباط با فرآورده های پژوهشی در بردارد. چارچوب تحقیق حاضر ابزاری مفید در مباحث مربوط به بررسی عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی فراهم می کند.
ملخص الجهاز:
خروج از این چالش ، نیازمند انجام تحقیقاتی است که ادراکات و دیدگاه های محققان را درباره ی انجام امر پژوهش ، موردبررسی قرار داده و چارچوب صحیحی از آن ارائه گردد؛ تا بتوان به درک صحیحی از چیستی و ماهیت تحقیق دست یافت .
1- Brew 2 - Pitcher ϋkerlind کیلی و مالینز١(٢٠٠٥) این گونه فرض کرده اند که توسعه ی چارچوب های مفهومی ادراکات تحقیق و بررسی نوع دیدگاه ها دراین باره ، که معرف درک دانشجویان و اساتید از تحقیق و چگونگی نگرش آنان به مفهوم تحقیق است ، سازوکار حمایتی خواهد بود که میتواند بهبود کیفیت پژوهش برای دانشجویان را در پی داشته باشد.
این در حالی است که همیشه تصور بر 1 - Kiley Mullins 2 - Bills این بوده تفاوت میان تحقیقات ، به تفاوت در رشته و زمینه ی مورد پژوهش برمیگردد؛ اما یافته های اخیر در این زمینه نشان داده است که عامل مهم در این تفاوت ، وجود ادراکات و دیدگاه های مختلف درباره تحقیق است که به گوناگونی و تغییر در رویکردها، راهبردها، روش ها، فرایندها و نتایج منجر میگردد.
با توجه به اهمیت موضوع تحقیق 1 Gallagher به خصوص در دانشگاه ها، در این پژوهش برآن شدیم که با بررسی دیدگاه های اساتید راهنما در دانشگاه کردستان درباره ی تحقیق ، به تنوع دیدگاه های آنان دست یافته و با توصیف و کشف این دیدگاه ها، بتوانیم آگاهی لازم را برای اساتید و دانشجویان درزمینه ی وجود دیدگاه های متفاوت و ایجاد زمینه برای بهبود تحقیقات ، فراهم کنیم .
Entwistle (1997) The Experience of Learning: implications for teaching and studying in higher education, 2ndedn (Edinburgh, Scottish Academic Press).