خلاصة:
پژوهش حاضر بر آن است تا تأثیر جهانی شدن را به عنوان عاملی تأثیرگذار،آن گونه که در اقتصاد جهانی به کار رفته است بررسی کند. در این مقاله ضمن بیان تعاریفی از جهانی شدن به اثرات این مفهوم بر اقتصاد و اطلاعات و رابطهای که میان آنها وجود دارد پرداخته شده است،سپس با توجه به رویکرد خاص مقاله و نقشی که اطلاعات میتواند در اقتصاد داشته باشد،به«جهانی شدن اطلاعات و اثر آن بر اقتصاد»و به یک مفهوم،به«اقتصاد اطلاعات»پرداخته میشود.
ملخص الجهاز:
"ثریا ضیایی جهانی شدن و اقتصاد اطلاعات
این مهم،جوهرهء مفهوم جهانی شدن است و بروز و ظهور این
این دو عامل یعنی جهانیشدن و فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات همراه با انتشارات
این جهانیشدن خود عمدتا پیامد انفجار تکنولوژیک است که
تقسیم کار بینالمللی گسترش خواهد یافت که این خود به افزایش کارایی اقتصاد
*فنآوری اطلاعات تمام جهان را به هم مرتبط کرده است.
جهانی شدن اطلاعات و اثر آن بر اقتصاد
جهانی شدن اطلاعات،سبب توجه به اهمیت و ارزش اطلاعات در عرصهء اقتصادی شده
منشأ این عدم تقارن اطلاعات است.
که عصر کنونی«عصر انفجار اطلاعات»نامیده میشود اما این افزایش اطلاعات بیشتر در
بهعنوان مثال حداقل در بدو بحث این نکته را مطرح کرد که تولیدات اطلاعاتی از دیدگاه مصرفکنندگان دارای چه نوع ارزش متفاوتی با دیگر اطلاعات است.
2. بخش اطلاعات جزئی از اقتصاد است که با ایجاد،پایش2،پردازش3،انتقال،توزیع
کالاهای اطلاعاتی شامل کالاهایی میشود که بهطور خالص اطلاعات نیستند اما ماهیت
4. اقتصاد اطلاعات همچنین شامل تجهیزات و تسهیلات فیزیکی برای تولید و
پردازش اطلاعات نیز میشود؛اگرچه این تجهیزات خارج از محدودهء اقتصاد
6. در مورد ویژگیهای اقتصادی اطلاعات میتوان گفت،اطلاعات موجودیتی است که نه
7. کالای اطلاعاتی ممکن است مقدار قابل توجهی ماده و انرژی را برای ایجادش به خود
کالاهای اطلاعاتی در عمل ممکن است بدون هیچ هزینهای تولید شوند(هزینهء
تفاضلی نزدیک به صفر دارند)که به این معنی است یکبار ایجاد میشود و کمبود این
استناد میکنند ممکن است اقتصاد اطلاعات انحصاری1نامیده شود.
در آینده ممکن است اقتصاد اطلاعات غیر انحصاری را مشاهده کنیم.
در اقتصاد اطلاعات انحصاری،پرداخت برای استفاده از کالاهای اطلاعاتی و"