خلاصة:
توسعه کارآفرینی به عنوان راهبردی کارآمد برای حل معضل بیکاری، توسعه اقتصادی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی به ویژه در جوامع روستایی ضرورت دارد. کارآفرینی و به تبع آن، توسعه کارآفرینی زنان روستایی پدیدهای پیچیده و چند بعدی است و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. در این تحقیق تلاش گردیده عوامل و مولفههای موثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی کشور شناسایی شود. ازآنجا که راهبرد کارآفرینی زنان به عنوان بخش عظیمی از جامعه روستایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع روستایی اهمیت ویژه ای دارد؛ بنابراین مطالعات تلفیقی و ترکیبی از نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه توسعه کارآفرینی زنان روستایی، میتواند رویکرد جدیدی برای شناسایی راهکارهای جامع، فراروی پژوهشگران قرار دهد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پژوهشهای انجام یافته در رابطه با کارآفرینی زنان روستایی طی ده سال گذشته (از سال 1386 تاکنون) است. در این پژوهش با بکارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیلCMA2 ، ضرایب همبستگی و نمونه های آماری تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که اندازه اثر متغیر بازاریابی (292/0) به استناد تفسیر اندازه اثر کوهن، تقریبا ضعیف ارزیابی میشود، و اندازه اثر سایر متغیرهای شاخص مورد بررسی (عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی، مالی) در حد متوسط و متوسط به بالا بوده است. طبق نتایج تحقیق، توسعه کارآفرینی زنان روستایی امری پویا و چند وجهی بوده، نیازمند توجه همزمان به عوامل فردی چون نیروی انسانی خلاق، حمایت های مالی و اقتصادی از زنان روستایی، عوامل فرهنگی و آموزشی و ارتقاء زیرساختهای محیطی در روستاهای کشور است.
ملخص الجهاز:
فراگیری کارآفرینی بین زنان روستایی نیازمند برنامه ریزیهای دقیق تری برای شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار در توسعه فعالیت های کارآفرینانه است (سجاسیقیداری و همکاران ، ١٣٩٦: ٢٤٥).
همچنین ، با بررسی مطالعات مختلف در زمینه توسعه کارآفرینی روستایی ( مردان و زنان ) میتوان مشاهده نمود که در اکثریت مطالعات مربوطه به عامل مالی و یا اقتصادی اشاره مستقیم و معنیداری شده که از دلایل آن میتوان به پایین بودن سرانه درآمد ماهیانه خانوار و یا خود فرد کارآفرین مورد نظر و به تبع آن نداشتن پس انداز کافی برای انجام فعالیت های مورد نظر و حمایت مالی در مواقع مورد نیاز و یا اضطراری از فعالیت کارآفرین اشاره نمود.
نتیجه بدست آمده یافته های حاصل نشان داد که اندازه اثر بازاریابی بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی میزان نسبتا بالایی دارد که با نتیجه مطالعات جمشیدی و همکاران (١٣٩٢)، سلیمانی (١٣٩١)، جمینی و همکاران (١٣٩٥)، عرفانجو (١٣٩٣)، قادرمرزی و همکاران (١٣٩٤) و یعقوبی فرانی و همکاران (١٣٩١) مطابقت دارد.
یافته های حاصل از این فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر عوامل فردی و شخصیتی زنان کارآفرین روستایی، عوامل فرهنگی و اجتماعی محیط روستا ونیز عوامل مالی و اقتصادی بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی به اعتقاد کوهن در حد متوسط قرار دارد.
,(2014), A Comparative Study on Rural and Urban Women Entrepreneurs – Pros-pects and Challenges, International Journal of Research in Management Business Studies,Vol. 1, No. 3, pp.